De laatste jaren groeide het aantal kijkers naar 2 voor 12 fors. Wat is daar de oorzaak van?
Educatieve quizzen zijn in trek. De slimste mens, Met het mes op tafel, De zwakste schakel, Eén tegen 100: de kijker lust er wel pap van. Een van de grootse stijgers in het segment is 2 voor 12 dat in de afgelopen jaren zo’n 50% meer kijkers trok. Werd een gemiddelde uitzending in 2015 nog door 800.000 mensen bekeken, in 2019 waren dat er ruim 1,2 miljoen.
Wie zijn die extra kijkers? Zoals veel tv-programma’s van de publieke omroep is 2 voor 12 vooral populair onder ouderen, maar de groei vindt plaats in alle leeftijdsegmenten. Dus kijken er niet alleen meer 65-plussers naar 2 voor 12, maar ook steeds meer jongeren. Opvallend is dat ook het aantal kijkers tussen de 20 en 49 behoorlijk steeg. In die leeftijdscategorie was zelfs sprake van een ruime verdubbeling. Een paar jaar geleden was 1 op de 26 kijkers tussen de 20 en 49 jaar, afgelopen seizoen waren dat er 1 op de 11. Terwijl de gemiddelde tv-kijker vergrijst, daalt de gemiddelde leeftijd van mensen die vrijdagavond op 2 voor 12 afstemmen licht.
De reden van deze groei kan ermee te maken hebben dat het programma in 2014 van de donderdag naar de vrijdag is verplaatst. Aanvankelijk zorgde dat voor een daling, vooral ook omdat het programma tegenover kijkcijferkanon The voice of Holland zat, maar in de jaren erna zette de groei toch in, ondanks stevige concurrentie op dat tijdstip van andere zenders.
Eindredacteur Irene van den Hoeven is ervan overtuigd dat met name inhoudelijke veranderingen zijn weerslag hebben gehad op de stijgende kijkcijfers. ‘De kunst is om het ijzersterke format te respecteren en ook met je tijd mee te gaan. Daar hebben we veel aandacht aan besteed.