In aardige eigentijdse hervertelling van klassieke negentiende-eeuwse roman wordt een studente in de Franse kuststad Biarritz de speelbal van twee influencers.
Foto credits: Lou Faulon
Op zich is het leuk gevonden: Franse tieners vormen in Dangerous Liaisons een hiërarchie op basis van hun aantal volgers op sociale media. Op die manier is er een nieuwe monarchie ontstaan die draait om imago, maar ook om verleiden en manipuleren; een monarchie die eigenlijk helemaal niet zoveel verschilt van het koninkrijk dat Frankrijk was voor de Franse Revolutie - Dangerous Liaisons is een moderne hervertelling van Les Liaisons dangereuses , het boek uit 1782 waarin de Franse romancier Pierre Choderlos de Laclos beschrijft hoe twee lieden uit de nobiliteit elkaars levens zuur maken door onschuldige mensen te betrekken in wrede spelletjes.
Over wreed gesproken: deze eigentijdse Dangerous Liaisons roept ook direct herinneringen op aan Cruel Intentions (1999), een film - over twee narcisten die een pervers spelletje spelen met een studiegenoot - die op zijn beurt eveneens geïnspireerd was door de roman van De Laclos. Niettemin draait Dangerous Liaisons om Célène (Paola Locatelli): een jonge vrouw die verhuist naar de Franse surfplaats Biarritz. Daar leest ze tijdens zwembadfeestjes liever het wollige werk van Marcel Proust dan dat ze zich mengt in het feestgedruis. Oftewel, Célène is een echte nerd; een boekenwurm pur sang.
Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.
Althans, dat moet je als kijker geloven, want zo ziet ze er namelijk niet uit. Hoe dan ook hebben de koning (Simon Rérolle speelt Tristan) en koningin (Ella Pellegrini speelt Vanessa) uit dit verhaal, de genadeloze snoodaards met de meeste volgers, het op Célène gemunt. Vast en zeker omdat ze jaloers zijn op haar intellect. Maar ook vooral om te kijken in hoeverre ze haar zover kunnen krijgen om het bed te delen met Tristan. Het resultaat is een speelse film, waarin filmmaker Rachel Suissa nog eens onderschrijft hoezeer sociale media onze levens domineren, maar ook vooral hoe we mijlpalen in onze levens soms door de lens van onze smartphones meemaken – een treurige constatering.