Sfeerfoto van VARAgids
VARAgids
VARAgids
De VARAgids online heeft uitgelichte artikelen, allerlei winacties, podcasts en het tv-overzicht.
VARAgids

Dagelijkse kost

6 dec 2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1262 keer bekeken
  •  
Downtown abbey Prepr
Door Robert Gooijer

Downton Abbey wordt vanaf deze week dagelijks uitgezonden – net alsof het een soap is. En bij nader inzien ís dat het ook.

Wie er niet op zijn minst van gehoord heeft, kijkt echt heel weinig televisie. De serie Downton Abbey, die van 2010 tot 2015 werd uitgezonden, is een kijkcijferkanon dat alle records brak, overal ter wereld, en nog steeds altijd wel ergens te zien is, de afgelopen tijd via bijvoorbeeld BBC First en Netflix. Maar de herhaling die de publieke omroep nu in petto heeft, is uitzonderlijk. Alle zes seizoenen van Downton Abbey, over de lotgevallen van de Britse adellijke familie Crawley en hun personeel, worden er door de NPO in één keer doorheen gejast, elke dag eentje, als een soort overwinteringspakket voor de talrijke fans. Wie er nog nooit naar gekeken heeft, moet het zeker uitproberen, want de serie is goed gemaakt en geacteerd en is behoorlijk verslavend voor wie er gevoelig voor is.

Downton Abbey is een warm bad voor de liefhebbers van zogenoemd Brits period drama, bij ons beter bekend als kostuumdrama’s. U kent het recept: men neme een stel adelijke types die rijk, verveeld en beurtelings innemend excentriek en onuitstaanbaar snobistisch zijn. Die kleedt men in ouderwetse kostuums en jurken die heel erg mooi gemaakt zijn en laat ze hun levens leiden in prachtige kamers in gigantische landgoederen, liefst kastelen, met een stoet aan gedienstig personeel. Het genre levert al tientallen jaren mooie televisie op. De jaren 60 brachten The Forsyte saga en Vanity Fair, de jaren 70 Poldark, I, Claudius en Upstairs, downstairs. Volgens velen nog steeds het hoogtepunt was in 1981 Brideshead revisited, maar The jewel in the crown uit 1984 mocht er ook zijn: vanaf die tijd speelde geld zichtbaar geen rol meer, vooral doordat de series door omroepen over de gehele wereld werden aangekocht; kostuumdrama werd een serieus exportproduct voor de BBC en concurrent ITV. In de jaren 90 keken we naar Middlemarch en Pride and prejudice en deze eeuw leverde ons Cranford en Bleak House. En toen was daar Downton Abbey, met het absurde budget van een slordige één miljoen pond per aflevering. Het publiek ging massaal overstag: in Groot-Brittannië keken er regelmatig tot 11 miljoen mensen per aflevering en in de Verenigde Staten was het succes nog groter en de redding van het ietwat kwakkelende publieke station PBS. Downton Abbey werd in de VS in totaal 229 keer genomineerd voor de belangrijkste tv-prijs, de Emmy Award, en won er 58. Het eclatante succes was één van de redenen dat Netflix, op jacht naar de internationale kijker, bij de Britten vanaf 2016 de serie The crown bestelde. Het kostuumdrama lijkt definitief niet meer weg te slaan van de beeldbuis. 

Lees verder in VARAgids 50 vanaf bladzijde 24. 

Meer over:

#artikelen

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld u aan voor de dagelijkse VARAgids Avondeditie!

Meer over dit onderwerp

Populair bij BNNVARA