Prequel op Army of the Dead (2021) geeft kluizenkraker Dieter een vermakelijk achtergrondverhaal.
Lang geleden maakte slotenmaker Hans Wagner vier kluizen: één voor elke epische opera van Richard Wagners legendarische Ring-cyclus. Hun locaties vormen een van de grootste mysteries onder kluizenkrakers. Nu, met een naderende zombie-apocalyps, is het de ideale tijd om deze te gaan beroven.
Dieter (Matthias Schweighöfer) – die hier nog Sebastian heet – is bankteller en leidt een saai leven. Zijn grote passie is kluizen kraken en vertellen over grote legendes op YouTube. Hoewel zijn kennis enkel theoretisch is, komt hij op de radar van Gwendoline (Nathalie Emmanuel, Game of Thrones). Zij is degene achter zijn enige view en comment: als je je kwaliteiten wil testen kom dan naar dit adres. Hij gaat en belandt in een ondergrondse kluizenkraakwedstrijd, die hij uiteraard met gemak wint.
Gwen’s Army of Thieves bestaat uit hacker Korine (Ruby O. Fee), vluchtchauffeur Rolph (Guz Khan) en actieheld Brad (Stuart Martin die hier op een jonge Hugh Jackman als Wolverine lijkt). Terwijl het team door Europa reist om de legendarische Wagner-kluizen te kraken, is Interpol-agent Delacroix (Jonathan Cohen) vastberaden om de bankovervallers te pakken.
De film speelt zich zo’n zes jaar voor Army of the Dead (2021) af, waardoor de zombies compleet naar de achtergrond verdwijnen. Het script werd geschreven door Shay Hatten en Schweighöfer trad aan als regisseur. Hiermee laat hij zien dat hij zowel voor als achter de camera de kijker vast weet te houden.
Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.
De film voegt eigenlijk niks toe aan het zombie-universum van Zack Snyder, maar geeft een van de interessantste personages uit het door hem geregisseerde Army of the Dead een welverdiend achtergrondverhaal. Het verhaal is een play-by-play heistverhaal van finesse en probeert het genre niet te innoveren, maar weet met charme, humor, een wat onnodig romantisch subplot en de vertrouwde formules van het genre de kijker vast te houden.