Eerste Saudi-Arabische Netflix Original stelt teleur en lijkt vooral bestemd voor de Arabische markt.
Foto credits: Netflix
Sommige win je; sommige verlies je. Dat lijkt het devies dat filmmaker Fahad Alammari ventileert in deze eerste Saudi-Arabische Netflix Original film. AlKhallat+ is een vierluik dat volgens de makers draait om ‘bedrog en misleiding in de publieke ruimte’. Zodoende is in het eerste verhaal te zien hoe een bandendief die op heterdaad wordt betrapt, wordt gekidnapt door een paar rijkaards en belandt bij een feestelijk buffet. Daar probeert een van z’n handlangers hem weer uit handen te krijgen van de kidnappers, voordat de politie komt. Dus doet de helper zich voor als advocaat, en stelt hij: ja, hij heeft gestolen, maar jullie hebben hem ontvoerd.
Wat is erger? Wie is de grootste zondaar? Het tweede verhaal draait om een gezin dat probeert een duur restaurant te bestelen. Dochterlief is geïnfiltreerd als bediende en op de dag dat haar ouders komen dineren weten ze de uitbater en de chef-kok op gewiekste wijze om de tuin te leiden, en een gouden roos te bemachtigen. Dit alles oogt als een knipoog naar het bij vlagen satirische oeuvre van Amerikaanse filmmakers als Jim Jarmusch en de gebroeders Coen. Gecombineerd met een vleugje slapstick. Maar wat is, qua thematiek en boodschap, de diepere betekenis? Wie niet gokt heeft verloren?
Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.
Sowieso is het moeilijk om de film te lezen, omdat hij onvervalst Saudi-Arabisch is. Dat wil zeggen: grappen over elkaars handen vasthouden in een restaurant komen niet echt over, evenals observaties over shariawetgeving en een gebraden lam aan tafel. Het enige interessante aan AlKhallat+ is dat de film inzicht geeft in het reilen en zeilen van Saudi-Arabië. Dat is zeldzaam: films en televisieseries van dit kaliber worden daar nauwelijks gemaakt.