Stuntman Alban Lenoir speelt een noeste undercoveragent annex moordmachine die een terroristische aanslag moet voorkomen.
Foto credits: Netflix / Nicolas Auproux
AKA is geen cursus subtiel acteren en evenmin een film die het van nuance moet hebben. Tekenend hiervoor is dat de twee belangrijkste rollen worden gespeeld door mannen die niet met acteren maar met een andere ambacht carrière hebben gemaakt. Oud-voetballer Éric Cantona speelt een maffioso; stuntman Alban Lenoir (die tevens meeschreef aan het scenario) vertolkt de rol van undercoveragent Adam Franco. Franco moet zien te infiltreren in de bende van Cantona’s personage zodat hij, en dat klinkt nogal vergezocht, een op handen zijnde terroristische aanslag in Frankrijk kan voorkomen. In de openingsscène is al te zien waartoe Franco in staat is.
Daarin is hij te zien met een zak over zijn hoofd terwijl hij door IS-strijders in Libië wordt gegijzeld. Maar dit beest, deze moordmachine, weet even later bijna moeiteloos uit zijn cel te breken en een hele colonne aan terroristen te vermoorden. Fascinerend is dat Lenoir ondanks zijn imposante voorkomen ook beschikt over charmes waarmee hij de kijker inpalmt. In een type film, je zou dit genre de hersenloze actiefilm kunnen noemen, dat tegenwoordig nauwelijks nog wordt gemaakt. Acteur Jason Statham is bijvoorbeeld een van de laatsten der actie-mohikanen. Memorabel zijn zijn samenwerkingen met Guy Ritchie, zie Snatch (2000).
AKA doet qua stijlvol gefilmde schietpartijen en zinderende achtervolgingen voortdurend denken aan de zinderende maar weinig verheffende stijl van Ritchie. Regisseur Morgan S. Dalibert weet hoe hij de kijker moet imponeren. Dat zijn film verder niet erg veel te bieden heeft moet je als kijker maar op de koop toe nemen.
AKA, vanaf vrijdag 28 april 2023 bij Netflix
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief