Recensie: Sex Safe

•
leestijd 3 minuten
  •
409 keer bekeken
  •
thumb_safesex

Een boek over seksuele voorlichting in 2019 is natuurlijk erg welkom. Speciaal voor jonge mensen maakte Fajah Lourens met illustrator Selwyn Senatori een boek. Hierin staat al bestaande informatie over seksuele voorlichting in een ‘Fajah-jasje.’ De informatie is het boek is vervolgens gecheckt door een redactie van seksuologen, aldus Fajah. Toch zijn er op het gebied van puberteit, de eerste keer seks, social media en homoseksualiteit wat dingen vergeten.

Puberteit

Het eerste hoofdstuk gaat over de puberteit en wat er dan allemaal verandert. De informatie wordt, net als de rest van het boek, vergezeld door illustraties. Van Sky, een meisje en Dex, een jongen. Onderwerpen als hormonen, haargroei en onzekere gevoelens komen aan bod. Wat ons gelijk opvalt is dat het karakter Sky door een emotionele achtbaan gaat door ongewenst okselhaar, onzekerheden over haar lichaam en negatieve gedachtes. Van de illustraties in dit hoofdstuk is er maar één van Dex. Jongens kunnen toch ook onzeker zijn? Dat is juist heel normaal maar wordt nog te weinig besproken. In het boek schrijft Fajah: als je een meisje bent en je haargroei loopt door richting je navel en op je rug, kan dit best vervelend zijn. We hadden dit graag anders gezien. Dit voedt het idee dat haar op je billen, buik, rug of bovenlip niet hoort en ongewenst is. Als je het niet mooi vindt kan je het weghalen. Maar schrijf je in 2019 een boek met een kijk op seksuele voorlichting en de puberteit dan hoort daar volgens ons te staan dat haargroei op die plekken normaal is, iedereen het in een bepaalde mate heeft en dat je ermee mag doen wat jij wil.

Eerste keer seks

Fajah legt je uit welke soa’s en anticonceptie er zijn en bespreekt ook penetratie en klaarkomen. Sky en Dex gaan voor de eerste keer seks hebben. De piemel van de jongen gaat in de vagina van het meisje. Er zijn natuurlijk heel veel andere vormen van seks en dat komt helemaal niet aan bod. Geen seks tussen twee mannen, twee vrouwen, of een ander gender. Maar Fajah geeft alleen maar informatie aan de hand van het hetero stel Sky en Dex.

Social Media

Fajah schrijft: Tegenwoordig kun je ook geld verdienen met behulp van social media. Als je veel volgers hebt, betalen bedrijven je geld om producten te promoten op social media. Dit is een inleiding van een tekst die uiteindelijk gaat over naaktfoto’s. Waarom zou je dit eigenlijk benoemen? Als puber ben je al extra onzeker en gevoelig voor likes en volgers. Hoe dan ook, je krijgt geen tips over hoe je veiliger om kan gaan met het versturen van foto’s. Ook niet dat je deze als ontvanger nooit mag doorsturen. Stuur nooit intieme foto’s van jezelf door schrijft Fajah. Dit wordt ondersteund door de tekst: Stel je voor dat je jaren later een hele serieuze baan wilt en je gaat solliciteren. Je toekomstige werkgever zal jouw blootfoto tijdens een sollicitatieprocedure kunnen vinden. Wil je dat? Hiermee legt Fajah de verantwoordelijkheid volledig bij de persoon die de foto maakt. Die ligt natuurlijk vooral bij de persoon die het doorstuurt. Mocht ik blootfoto’s willen verzenden, dan heb ik in ieder geval geen hulp aan Fajah.

Homoseksualiteit

Vlak voor het einde van het boek is er nog het hoofdstuk homoseksualiteit. Ben je wel of niet homoseksueel? Ben je in de war, zijn het gewoon je hormonen? Als je met iemand wilt praten over je gevoelens wordt er naar een hulplijn doorverwezen. Die ga je wel nodig hebben want aan deze tekst heb je natuurlijk niks. Het ontdekken van wie je bent, wat je fijn vindt, en wie je wilt zijn staan centraal in de puberteit. Dus ook wie jij leuk vindt. En dat dat in de laatste twee pagina’s pas aan bod komt is jammer.

Heb je dit boek gelezen dan ga je wel veilige seks hebben. Maar seksuele voorlichting is natuurlijk meer dan dat. De missie om een eigentijdse toevoeging aan de seksuele voorlichting te zijn is wat ons betreft niet geslaagd. In het begin van het boek staat noch de maker, noch de uitgever stelt zich echter aansprakelijk voor eventuele schade als gevolg van eventuele schade als gevolg van eventuele onjuistheden en/of onvolledigheden in deze uitgave. We kunnen dus bij niemand kwijt wat er beter kan aan dit boek. Slim gespeeld Fajah.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.