Sophie & Jeroen is de talkshow van BNNVARA, om en om gepresenteerd door Sophie Hilbrand en Jeroen Pauw.

We vieren de gitaar!

24-03-2023
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
627 keer bekeken
  •  
shutterstock_1938329074

Gillend in de armen van een rockster, vrolijk tokkelend in de armen van een country-muzikant of melancholisch akoestisch in de armen van een singer-songwriter. Waar hebben we het over? Over gitaren. Gisteren vierden we dit veelzijdige instrument met drie grootliefhebbers: Douwe Bob, Harry Sacksioni en Alvin Lewis. Aan de hand van hun eigen collectie namen ze ons mee in hun liefde voor de gitaar.

Voordat we terugblikken op de muzikale routes die onze drie gasten hebben afgelegd, duiken we in de geschiedenis van de gitaar. Over de oorsprong van het instrument valt te twisten. De oude Grieken speelden al op de zogenaamde kithara (zie de foto hieronder) en ook de Romeinen kenden hun eigen variant van dit snaarinstrument. Een gitaar(-achtige) zoals wij deze vandaag de dag kennen, zagen we voor het eerst aan het einde van de zestiende eeuw in Spanje. Deze had echter vijf dubbele snaren over zijn hals gespannen, terwijl de moderne gitaar (vaak) zes enkele snaren bezit.

e1a0d05a-77e0-410e-8acb-4ff143624833

We zetten hier ‘vaak’ tussen haakjes, aangezien Douwe Bob ons gisteren nog liet zien dat dit niet voor alle gitaren geldt. Hij nam een gitaar met twaalf snaren mee naar de studio. Deze gitaar bracht ons de echte ‘seventies-sound’, zoals Douwe dat verwoordde. Dit rijke en volle geluid nam ons een klein beetje de geschiedenis mee in. Wij duiken echter nog een beetje dieper de geschiedenis in.

De eerste zessnarige gitaar vindt zijn oorsprong rond 1776. Gaetano Vinaccia maakte deze traditioneel romantische gitaar samen met zijn broer Gennaro. Dit instrument legde de basis voor de gitaar zoals wij die nu kennen. In de eeuwen daarna maakte de gitaar nog vele ontwikkelingen door. Pas in 1931 leerden we de elektrische gitaar kennen, wat de volgende vraag oproept: welke variaties van de gitaar kennen we over honderd jaar?

shutterstock_740713315

Genoeg geschiedenis voor nu. De variaties die er van dit snaarinstrument bestaan zijn oneindig. Zo behandelt het boek ‘Guitar: The Shape of Sound’ al honderd iconische gitaren. Een goede aanleiding om een ode te brengen aan dit veelzijdige muziekinstrument. We vroegen grootliefhebbers Douwe Bob, Harry Sacksioni en Alvin Lewis hun meest waardevolle en memorabele gitaren mee te nemen om zo het instrument te vieren.

Douwe bobinclbron

Douwe Bob vond zijn liefde voor de gitaar door de vrijheid die hij erbij voelde. De Nederlandse singer-songwriter kwam op jonge leeftijd in aanraking met muziek. Op zesjarige leeftijd parkeerden zijn ouders hem achter de piano om zijn muzikale talent aan te wakkeren. Voor de jonge Douwe voelde dit in het begin als een verplichting. Zijn liefde voor de muziek begon pas echt toen hij een gitaar in zijn armen kreeg. Het idee dat hij er zelf voor koos om dit instrument te bespelen bracht een gevoel van vrijheid met zich mee.

"Voor mij staat de gitaar gelijk aan vrijheid"
Douwe Bob

Eén van de gitaren die Douwe Bob meenam heeft een bijzondere geschiedenis. Het gaat om de Gibson uit 1942. De gitaar is gemaakt ten tijde van de Tweede Wereldoorlog en heeft een zachte en vriendelijke klank. Toeval? Volgens Douwe Bob niet. Hij vertelt dat de fabrieken in de Tweede Wereldoorlog werden overgenomen door vrouwen. De mannen moesten vechten aan het front, waardoor zij niet langer konden werken. Volgens Douwe zou je die vrouwelijke hand(en) terug horen in het instrument.

rolandkoekfoot

Harry Sacksioni: een meesterlijke gitarist die al twaalf jaar op rij wordt uitgeroepen tot de Beste Akoestische Gitarist van de Benelux. Hij kreeg zijn eerste gitaar op zijn elfde, die hij toen zelf heeft uitgezocht. Hij vertelt hoe hij met zijn ouders naar een platenwinkel ging, waar drie gitaren aan de muur hingen. Hij wist al snel welke van de drie het moest worden. Dat wist hij niet door zijn vorm, uiterlijk of klank, maar door de geur die deze gitaar had.

“Een mengeling van dat hout, lak, lijm. Als dat een bepaalde combinatie heeft, dan is die geur te gek”
Harry Sacksioni

Naast zijn eerste gitaar die Harry ondanks de missende snaren en kop vol trots mee heeft genomen, laat hij nog een andere trots uit zijn collectie zien. Hij laat zien hoe hij op één gitaar de illusie wekt meerdere instrumenten te bespelen. “Ik ben eigenlijk een bandje in mijn eentje”, is hoe Harry het verwoordt. Door de melodie en de bas gelijktijdig te spelen, doet hij als individu wat de meesten in groepsverband bespelen.

Alvinlewis

Alvin Lewis komt uit een muzikaal nest. Zijn zus is zangeres Berget Lewis en zijn broer had ook een sterke muzikale interesse en bespeelde de gitaar. Nadat hij constant zijn gitaar kwijt was omdat Alvin deze bespeelde, besloot hij hem er één cadeau te geven. Daar begon de liefde voor de gitaar voor Alvin. Hij kraste zijn naam in de nieuwe gitaar en eigende zich dit instrument tot in de eeuwigheid toe.

“Ik ben echt verliefd op de gitaar”
Alvin Lewis

Alvin was niet de enige die zijn naam in de gitaar kraste. Stan Lokhin is een bekende Surinaamse muzikant. Eén van zijn gitaren was beschadigd en kwam via-via in handen van Alvin. Los van dat de gitaar een prachtige leren sierbekleding heeft, had Stan Lokhin ook zijn naam in de gitaar vereeuwigd. Het werd de missie van Alvin om de gitaar te herstellen en uiteindelijk weer terug te geven aan zijn oorspronkelijke eigenaar. Maar vooralsnog houdt Alvin de gitaar nog even in bruikleen.

Deze drie groot-gitaarliefhebbers gaven een waardige ode aan de gitaar door gezamenlijk een stuk te spelen. Kijk het volledige gesprek met Douwe Bob, Harry Sacksioni en Alvin Lewis terug via onderstaande video.

Meer over:

gitaar
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.