Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Zwendel met mobiele abonnementen heel erg makkelijk

19-02-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
86 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Onder dwang een mobiel telefoonabonnement afsluiten. Dat klinkt onwaarschijnlijk, maar toch gebeurt het op grote schaal. Het slachtoffer wordt onder druk gezet door een crimineel. Een bekend fenomeen bij loverboys en hun vriendinnetjes, maar het probleem blijkt breder te zijn.
Advocaat Menachem de Jonge van Van Slagmaat Advocaten begeleidt regelmatig slachtoffers van deze telefoonzwendel. “Het afsluiten van abonnementen onder bedreiging gebeurt op grote schaal. In de meeste gevallen is het zo dat de slachtoffers de winkel in worden gestuurd. De daders blijven vaak buiten staan. Bijna in alle gevallen lukt het om zo een abonnement af te sluiten. Na het inleveren van de telefoons blijven de slachtoffers zitten met de kosten van langlopende telefoonabonnementen.”
Dat abonnementen steeds vaker onder dwang of met valse beloften worden afgesloten, is bekend in telecomland. Maar wat doen verkopers in telecomwinkels met die informatie? Kassa nam de proef op de som. Twee acteurs bezochten voor ons verschillende telefoonwinkels. De rolverdeling is duidelijk: het achttienjarige meisje moet duidelijk onder druk van de dominante jongen een duur abonnement op haar naam afsluiten. De vraag is hoe de verkoopmedewerker reageert op de situatie en of hij of zij ook daadwerkelijk ingrijpt. 
Bij slechts twee winkels wijst de verkoopmedewerker het duo de deur: bij T-Mobile en Telefoonkopen.nl. Vooral bij de laatste winkel handelt de medewerker resoluut: vanaf het begin ziet hij dat de situatie niet in de haak is. In de andere winkels kon zonder problemen het proces om een abonnement af te sluiten worden doorlopen.
Advocaat De Jonge vindt dat het veel te makkelijk is om abonnementen af te sluiten. “Je hebt alleen een pinpas en legitimatie nodig. Het enige dat je hoeft te doen, is het pinnen van 1 cent. Verder wordt er nauwelijks onderzoek gedaan. Dat zou wel meer moeten gebeuren.”
T-Mobile en Vodafone reageren in de studio op de problematiek. Beide bedrijven zijn bekend met afsluiten van abonnementen onder dwang of dreiging. Vooral Vodafone geeft aan hier regelmatig last van te hebben.
Onlangs zijn er door kantonrechters uitspraken gedaan in soortgelijke zaken. “Rechters beginnen steeds meer het slachtoffer in bescherming te nemen. Je ziet dat er eerst werd gezegd dat er een onderzoeksplicht was als er duidelijke sprake was van dreiging. In de laatste uitspraken zie je dat deze onderzoeksplicht opschuift. Ook als er niet duidelijk zichtbaar sprake is van dreiging, wordt de verkoopmedewerker geacht alert te zijn”, aldus De Jonge.
Lees hieronder de reacties van de winkels en providers.
Reactie BelCompany / Telefoonkopen.nl
Reactie The Phonehouse
Als u bent ingelogd, kunt u hieronder meediscussiëren.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor