Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Zwaar overdreven actie van NS-conducteur
24-12-2005
•
leestijd 3 minuten
•
126 keer bekeken
•
Dominic Grevink (17) reist altijd met de trein van zijn huis in Uitgeest naar zijn school in Haarlem. Voor de maand november kocht hij daarom een jeugdtrajectkaart. Bij zo’n trajectkaart hoort een stamkaart: daarop zit je pasfoto op en er staan 6 cijfers op die je moet overschrijven op de traject kaart.
Dominic heeft ook een OV-jaarkaart. Die is pas vanaf 1 januari 2006 geldig, maar er staan ook 6 cijfers en een pasfoto op. Bij het postkantoor, waar hij de trajectkaart kocht, vroeg hij of hij die OV-jaarkaart niet als stamkaart kon gebruiken. Ze dachten dat dat wel kon.
Een week lang dachten de conducteurs die zijn kaartje in de trein controleerden ook dat het kon. Maar toen kwam er een conducteur die zei dat het niet kon: de trajectkaart was niet geldig zonder stamkaart. En een OV jaarkaart is mooi, maar het is geen stamkaart.
Hoe de conversatie precies verlopen is is niet helemaal duidelijk, maar de conducteur nam OV- en trajectkaart in, schreef voor bijna €300,- aan boetes uit (onder meer voor reizen zonder geldig vervoersbewijs en belemmering van de rechtsorde) en zette Dominic twee stations te vroeg uit de trein.
Daar sta je dan! Dominic had nu een aantal problemen:
- hoe kwam hij thuis
- hoe moest hij de rest van de maand reizen
- en hoe kreeg hij zijn OV-jaarkaart weer terug? De conducteur had hem geen bewijs van inname gegeven, en dat had Dominic wel nodig om een nieuwe aan te vragen.
Dominic belde zijn moeder. Die werd kwaad op de NS. Die trajectkaart had dik €70,- gekost en het geld, laat staan de kaartjes, groeit haar niet op de rug! Bovendien leek het haar een zwaar overdreven actie van de conducteur; een aantal van zijn collega’s had haar zoon eerder tenslotte geen strobreed in de weg geelgd.
Ze deden aangifte bij de politie. Die verwees ze door naar de spoorwegpolitie. Waar ze doorverwezen werden naar de klantenservice van de NS. Met de klantenservice hebben ze ruim een maand gebeld en gecorrespondeerd, zonder resultaat. Dominic heeft nog steeds zijn OV-jaarkaart niet, en ook geen bewijs dat ie in belsag genoemen is. Daarnaast hebben de retourtjes (want zijn trajectkaart heeft hij dus ook niet meer) zijn moeder onderhand nog eens zo’n €70,- gekost.
Felix Meurders toog in de Belbus naar Uitgeest, hoorde het verhaal aan en stapte met Dominic en zijn moeder op de trein naar Utrecht; daar staat het hoofdkantoor van de Nederlandse Spoorwegen.
Aldaar werden ze ontvangen door Michel Huber, hoofd voorlichting. Hij kon zo snel niet achterhalen wat er nu exact gebeurd was, maar hield het erop dat van beide zijden wat dingen waren misgegaan. Zo had Dominic wel degelijk een stamkaart moeten hebben, maar dat had iemand (van postkantoor of NS) hem dan ook wel moeten vertellen.
De NS loste het graag op in ieder geval. Een nieuwe OV-jaarkaart is naar Dominic onderweg, de kaartjes die hij heeft moeten kopen worden vergoed, en daarnaast kreeg hij een stel dagkaarten, en een pet. Dominic, zijn moeder en de NS, kunnen weer tevreden de Kerst tegemoet.