Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Zorgverzekeringen lopen vooruit op betalingsproblemen

15-04-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
zorgverzekering zorgpolis euro 1127
Zorgverzekeraars kijken al hoe ze de klanten kunnen helpen die door de coronacrisis moeite krijgen met het betalen van hun premie, een bedrag dat veelal schommelt rond de 100 euro per maand. Met name voor zzp'ers die geen opdrachten meer krijgen, mensen met flexibele contracten die niet worden verlengd of studenten die hun baantje in de horeca kwijt zijn, kan dit een probleem gaan worden.
Bij het Zilveren Kruis en de andere, kleinere zorgverzekeringen onder de vlag van Achmea zijn samen 4,9 miljoen mensen verzekerd. Het Zilveren Kruis heeft al een 'Team geldzaken rondom corona' in het leven geroepen om met name genoemde groepen bij te staan met persoonlijk advies. Er zijn altijd betalingsregelingen af te spreken, maar nu heeft Het Zilveren Kruis actief aan klanten laten weten dat er mogelijkheden zijn voor bijvoorbeeld spreiding, die in een persoonlijk onderhoud kunnen worden besproken.
Het Zilveren Kruis onderhoudt verder contacten met gemeenten, die in bepaalde gevallen ook kunnen helpen mensen met problemen in beeld te brengen. Voorts houdt de verzekeraar in de gaten of mensen die trouw betaalden plotseling in gebreke blijven.

Mogelijkheden uitstel betaling

VGZ, dat ook andere verzekeringen heeft als bijvoorbeeld Univé en daarmee in totaal 4 miljoen klanten telt, heeft eveneens mailings aan bijvoorbeeld zzp'ers verzonden en speciale corona-informatie op de site gezet. Naast het proactief informeren van groepen verzekerden over het betalen van premies en kosten in termijnen, kijkt de organisatie ook naar de eventueel ruimere mogelijkheden die ze kan bieden op het gebied van uitstel van betaling, betalingsregelingen en andere oplossingen. VGZ probeert ook schulden te voorkomen door samenwerking met SchuldenlabNL, waarin programma's tegen het opbouwen van schulden worden gebundeld.
CZ, dat met onder meer OHRA 3,6 miljoen verzekerden heeft, laat het bij extra informatie op de website, die ook verwijst naar de gebruikelijke regelingen. Het is nu al iets drukker met verzoeken dan normaal, aldus een zegsman, maar het is nog te vroeg om daar iets meer over te zeggen. 

Geen veranderd gedrag

Menzis, dat onder meer de Hema-verzekering heeft en 2,2 miljoen verzekerden telt, heeft ook nog geen extra actie ondernomen in de richitng van de verzekerden. Het bedrijf let inmiddels wel op stornering door de klanten, maar heeft nog geen bijzonder veranderd gedrag vastgesteld.
Menzis begint op dit moment in ieder geval geen gerechtelijke zaken tegen schuldenaren omdat die extra kosten zouden opleveren, zo laat deze verzekeraar ook nog weten. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!