Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Zorgverzekering met gecontracteerde zorg? Hier moet je op letten

15-12-2021
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
8040 keer bekeken
  •  
zorgverzekering geld kosten zorg 1127

Vrije zorgkeuze bij je zorgverzekering wordt schaarser. Je kunt in 2022 uit minder restitutiepolissen kiezen, waarmee je zelf uitmaakt naar welke zorgverlener (ziekenhuis, fysiotherapeut, psychische hulpverlener etc.) je gaat. De naturapolis heeft een veel lagere premie, maar biedt géén vrij zorgkeuze. Dat betekent dat je afhankelijk bent van gecontracteerde zorg: met welk zorgverlener heeft jouw verzekering wel of geen contract. Het is goed om hierop te letten als je een zorgverzekering zoekt. Maar hoe maak je een goede keuze? 

Als je kiest voor een zorgverzekering die met gecontracteerde zorgverleners werkt, moet je natuurlijk controleren of de zorgverleners van jouw voorkeur een contract hebben. Ga je namelijk naar een zorgverlener waarmee de verzekeraar geen contract heeft? Dan krijg je vaak maar 65 tot 80 procent van de kosten vergoed!

Kijk of je zorgverlener(s) een contract heeft 

Op goede vergelijkingssites voor zorgverzekeringen kun je gecontracteerde zorgverleners meestal opzoeken bij de details van elke verzekering. Ook kun je op de website van iedere zorgverzekeraar  een ‘zorgzoeker’ of 'zorgvinder’ raadplegen om te kijken welke zorgverleners een contract hebben. 

Zit je al lang bij dezelfde zorgverzekering, dan is het ook interessant om dit na te gaan. Zorgverzekeraars sluiten elk jaar weer opnieuw contracten af met zorgverleners: wie weet is er wat veranderd en krijg je niet meer 100 procent vergoed. Dan zou overstappen een optie kunnen zijn naar een zorgverzekering die je zorg wel volledig vergoedt.

Bij welke zorg moet je vooral opletten?

Huisartsen hebben over het algemeen allemaal een contract. Dit geldt ook voor ziekenhuizen, maar check dit wel even. Bij de zorgverleners hieronder is het vooral goed om even na te gaan of er wel of geen contract is met de zorgverzekering van jouw keuze:

- Fysiotherapeuten

- Diëtisten

- Psychische hulpverlening

- Alternatieve genezers

- Wijkverpleegkundigen

Bij dit soort zorg zijn zorgverzekeraars vaak selectiever in wie ze wel en niet contracteren.

Wat als de verzekeraar nog in onderhandeling is?

Ondanks dat het overstapseizoen al lang en breed begonnen is, hebben zorgverzekeraars de contracten voor 2022 nog lang niet rond. Om te zorgen dat je toch veilig een zorgverzekering kunt kiezen, bieden zorgverzekeraars je vaak de garantie dat je in 2022 ook bij alle ziekenhuizen terecht kunt waarmee ze nog in onderhandeling zijn.

Let hierbij goed op wat de zorgverzekeraar erover zegt in de eigen zorgzoeker. Bij VGZ-labels (o.a. Bewuzt, United Consumers, Univé, VGZ en ZEKUR.nl) staat bijvoorbeeld dat je in 2022 wel bij de ziekenhuizen terecht kan waarmee ze nog in onderhandeling zijn, maar er staat ook bij dat je later in het jaar misschien toch nog een andere zorgverlener moet. Dus eigenlijk heb je dan niet zoveel aan die garantie.

Bij veel andere zorgverzekeraars krijg je voor ziekenhuizen wel gewoon contractgarantie. Maar voor alle andere zorgverleners moet je toch nog even afwachten tot de contracten rond zijn.

Let ook op omzetplafonds

Zorgverzekeraars maken in de contracten met zorgverleners soms ook afspraken over hoeveel zorg zijn in 2022 mogen verlenen. Dit wordt een omzetplafond genoemd. Concreet betekent dit dat als je zorgverlener alle behandelingen heeft ‘opgebruikt’, je niet meer bij die zorgverlener terecht kunt. Verwacht je dus later in het jaar een behandeling? Houd er dan rekening mee dat een omzetplafond ervoor kan zorgen dat je alsnog naar een andere zorgverlener moet. Zorgverzekeraar vermelden op hun website in de zorgzoeker bij welke zorgverleners een omzetplafond geldt. 

Pas op met 'selectieve naturapolis'

Er zijn in Nederland een paar naturapolissen waarbij je even extra goed op moet letten. Deze zorgverzekeringen worden selectieve naturapolissen genoemd. Dit betekent dat je maar bij een beperkt aantal ziekenhuizen terecht kan en dat je herhaalrecepten voor medicijnen of hulpmiddelen alleen bij specifieke leveranciers mag bestellen. In 2022 zijn er drie natura selectief polissen:

- Basis Budget van Zilveren Kruis

- Principe Polis Budget van ProLife

- ZieZo Selectief van ZieZo

- Gewoon ZEKUR Polis van ZEKUR

Kies je voor één van deze basisverzekeringen controleer dan extra goed of je zorgverleners een contract hebben en welke specifieke voorwaarden er gelden voor die polissen.

Zorgverzekering met gecontracteerde zorg kan een prima keuze zijn als je even oplet

Kortom: Over het algemeen is een naturapolis een prima keuze, omdat vrijwel alle ziekenhuizen een contract hebben en je voor alle andere zorg bijna altijd wel een gecontracteerde zorgverlener in je buurt te vinden is. Maar let dus even extra goed op als je per se naar een specifieke zorgverlener wilt voor fysiotherapie, alternatieve geneeswijzen of (psychische) hulpverlening. Let daarbij ook eventuele omzetplafonds voor behandelingen die je later in je het jaar verwacht. En wees extra voorzicht met selectieve naturapolissen.

Door: Amanda Bulthuis - Dossier Verzekeren

Heb jij nou een vraag over zorgverzekeringen of een ander consumentenonderwerp? Stel deze dan op Kassa's forum Vraag & Beantwoord! Ga hier naar alle categorieën. Heb je zelf kennis van een bepaald onderwerp? Dan kun je uiteraard anderen helpen met een consumentenkwestie! 

Meepraten over dit onderwerp kan hieronder!

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (5)

wil8664
wil866415 dec. 2021 - 10:38

Het verzekeren bij een maatschappij die maar een gedeelte van de kosten overneemt als je naar een niet gecontracteerde zorgverlener gaat is gewoon diefstal. Als je , nu tijdens de pandemie, uiteindelijk besluit om naar een andere zorgverlener te gaan als de gecontracteerde, en je doet dit niet voor de lol maar omdat je knie, heup, hernia, stenose of ander nu zoveel levensvreugde opeist dat operatie noodzakelijk is. De verzekering betaald dat bijvoorbeeld 65% uit van de kosten die ze bij een gecontracteerde kwijt zouden zijn. Hoezo? 35% minder? waarom? De verzekering krijgt nu een bonus van 35% omdat de patient nergens anders geholpen kan worden op redelijke termijn.

4 Reacties
christianus
christianus15 dec. 2021 - 18:37

Natuurlijk begrijp ik uw reactie, want die lijkt logisch. Echter vind er veel "achterkamertjes politiek" plaats en spreken ze met een zorgverlener onder contract vaak gunstigere prijzen af. Zo krijgt een fysio vaam maar 28 of 30 euro per behandeling in een contract, maar als je het zelf betaalt is zo'n behandeling vaar rond de 45 euro, volgens de prijslijst van de praktijk. Zo kreeg ik afgelopen jaar een complete bril vergoed van 179 euro, maar met de winkel was afgesproken gat ze maar 129 euro vergoed kregen, die 50 euro geeft een winkel dus korting, maar daar staan dan veel klanten/patiënten en dus werkgelegenheid tegenover.

ftm
ftm16 dec. 2021 - 0:29

Dat komt door de streken die de zorgverzekeraars uithalen met de zorgverleners en waarvan de patiënten de dupe zijn. Op die manier willen zorgverzekeraars de zorgverleners dwingen hun beruchte zeer nadelige contracten met, naast de lage tarieven, een hele stapel administratie en steeds lagere omzetplafonds, te tekenen. Patiënten zijn daarvan de dupe want die moeten een (steeds groter) deel bijbetalen als zich bij ongecontracteerde zorgverleners laten behandelen. Daar komt nog iets bij, iets wat mensen die een verzekering afsluiten niet weten: zij dwingen bijvoorbeeld bij fysiotherapeuten contracten af, waarin is opgenomen dat zij geen of zeer weinig behandelingen boven het landelijke gemiddelde mogen geven. Doen zij dat wel dan worden ze afgestraft met dure audits, dwingende en dure bezuinigingscursussen voor alle medewerkers in de praktijk, en een idioot laag straftarief. Als zij dan niet binnen de kortste keren onder dat gemiddelde komen, verliezen zij hun contract. Dat wordt dan een groot probleem omdat er meestal genoeg fysiopraktijken in de buurt zijn die wel een contract hebben, en waar de meeste patiënten zich dan maar laten behandelen omdat het ze anders geld kost. Het gevolg van dat "gemiddelde-systeem" is dan dat fysiotherapeuten continu bezig zijn zo min mogelijk behandelingen te geven, omdat ze bang zijn over dat landelijke gemiddelde te komen. Fysiotherapeuten weten tevoren ook niet hoe hoog het gemiddeld aantal behandelingen is, omdat verzekeraars dat meestal pas na een half of heel jaar bekend maken, waardoor die fysiotherapeut dan pas ziet hoe hij ervoor staat en of hij boven of onder dat gemiddelde is beland. Het gevolg is dan dat daardoor het gemiddelde elk jaar daalt omdat elk jaar fysiotherapeuten opnieuw bang zijn erboven te behandelen. Wat vorig jaar het gemiddelde was, kan dit jaar weer lager zijn. Het is iets dat mensen niet weten en dat fysiotherapeuten ook niet aan hun patiënten mogen vertellen, omdat in veel contracten staat dat zij niets nadeligs over de zorgverzekeraar mogen zeggen. Het gevolg daarvan is dan ook dat patiënten, die bijvoorbeeld een uitgebreide aanvullende verzekering van 27 x hebben afgesloten, daarvan nooit gebruik kunnen/mogen maken omdat anders de fysiotherapeut boven het landelijk gemiddelde komt en daar dus voor wordt gestraft. Daardoor moeten patiënten regelmatig eerder uit behandeling dan in het belang van de patiënt is. Als een patiënt dan belt met de zorgverzekeraar wordt ze ijskoud verteld dat ze "recht" hebben op die 27 x, waarna het probleem weer naar de fysiotherapeut wordt geschoven, die de patiënt niet kan/mag helpen, wat dan weer kan leiden tot een verstoorde relatie. Dit is een van de vele streken van zorgverzekeraars in hun "contractonderhandelingen" met zorgverleners. Het zijn feitelijk ook geen onderhandelingen, het zijn "oekazes" waarbij de zorgverzekeraar alleen aangeeft waar je moet tekenen, erover onderhandelen kan en mag niet. Het hele zorgstelsel is, sinds zorgverzekeraars de macht hebben, gebaseerd op wantrouwen en controle, waarbij onzinnige en tijdrovende administratieve ballast naast bezuinigingen op tarieven en behandelingen, de hoofdrol speelt. Hou dus goed in de gaten hoe je je verzekert. De enige verzekeraar die dit soort wurgclausules in de contracten niet afdwingt is DSW. Onthoud die naam.

ftm
ftm16 dec. 2021 - 11:24

Dat komt door de streken die de zorgverzekeraars uithalen met de zorgverleners en waarvan de patiënten de dupe zijn. Op die manier willen zorgverzekeraars de zorgverleners dwingen hun beruchte zeer nadelige contracten met, naast de lage tarieven, een hele stapel administratie en steeds lagere omzetplafonds, te tekenen. Patiënten zijn daarvan de dupe want die moeten een (steeds groter) deel bijbetalen als zich bij ongecontracteerde zorgverleners laten behandelen. Daar komt nog iets bij, iets wat mensen die een verzekering afsluiten niet weten: zij dwingen bijvoorbeeld bij fysiotherapeuten contracten af, waarin is opgenomen dat zij geen of zeer weinig behandelingen boven het landelijke gemiddelde mogen geven. Doen zij dat wel dan worden ze afgestraft met dure audits, dwingende en dure bezuinigingscursussen voor alle medewerkers in de praktijk, en een idioot laag straftarief. Als zij dan niet binnen de kortste keren onder dat gemiddelde komen, verliezen zij hun contract. Dat wordt dan een groot probleem omdat er meestal genoeg fysiopraktijken in de buurt zijn die wel een contract hebben, en waar de meeste patiënten zich dan maar laten behandelen omdat het ze anders geld kost. Het gevolg van dat "gemiddelde-systeem" is dan dat fysiotherapeuten continu bezig zijn zo min mogelijk behandelingen te geven, omdat ze bang zijn over dat landelijke gemiddelde te komen. Fysiotherapeuten weten tevoren ook niet hoe hoog het gemiddeld aantal behandelingen is, omdat verzekeraars dat meestal pas na een half of heel jaar bekend maken, waardoor die fysiotherapeut dan pas ziet hoe hij ervoor staat en of hij boven of onder dat gemiddelde is beland. Het gevolg is dan dat daardoor het gemiddelde elk jaar daalt omdat elk jaar fysiotherapeuten opnieuw bang zijn erboven te behandelen. Wat vorig jaar het gemiddelde was, kan dit jaar weer lager zijn. Het is iets dat mensen niet weten en dat fysiotherapeuten ook niet aan hun patiënten mogen vertellen, omdat in veel contracten staat dat zij niets nadeligs over de zorgverzekeraar mogen zeggen. Het gevolg daarvan is dan ook dat patiënten, die bijvoorbeeld een uitgebreide aanvullende verzekering van 27 x hebben afgesloten, daarvan nooit gebruik kunnen/mogen maken omdat anders de fysiotherapeut boven het landelijk gemiddelde komt en daar dus voor wordt gestraft. Daardoor moeten patiënten regelmatig eerder uit behandeling dan in het belang van de patiënt is. Als een patiënt dan belt met de zorgverzekeraar wordt ze ijskoud verteld dat ze "recht" hebben op die 27 x, waarna het probleem weer naar de fysiotherapeut wordt geschoven, die de patiënt niet kan/mag helpen, wat dan weer kan leiden tot een verstoorde relatie. Dit is een van de vele streken van zorgverzekeraars in hun "contractonderhandelingen" met zorgverleners. Het zijn feitelijk ook geen onderhandelingen, het zijn "oekazes" waarbij de zorgverzekeraar alleen aangeeft waar je moet tekenen, erover onderhandelen kan en mag niet. Het hele zorgstelsel is, sinds zorgverzekeraars de macht hebben, gebaseerd op wantrouwen en controle, waarbij onzinnige en tijdrovende administratieve ballast naast bezuinigingen op tarieven en behandelingen, de hoofdrol speelt. Hou dus goed in de gaten hoe je je verzekert. De enige verzekeraar die dit soort wurgclausules in de contracten niet afdwingt is DSW.

ftm
ftm16 dec. 2021 - 12:56

Dat komt door de streken die de zorgverzekeraars uithalen met de zorgverleners en waarvan de patiënten de dupe zijn. Op die manier willen zorgverzekeraars de zorgverleners dwingen hun beruchte zeer nadelige contracten met, naast de lage tarieven, een hele stapel administratie en steeds lagere omzetplafonds, te tekenen. Patiënten zijn daarvan de dupe want die moeten een (steeds groter) deel bijbetalen als zich bij ongecontracteerde zorgverleners laten behandelen. Daar komt nog iets bij, iets wat mensen die een verzekering afsluiten niet weten: zij dwingen bijvoorbeeld bij fysiotherapeuten contracten af, waarin is opgenomen dat zij geen of zeer weinig behandelingen boven het landelijke gemiddelde mogen geven. Doen zij dat wel dan worden ze afgestraft met dure audits, dwingende en dure bezuinigingscursussen voor alle medewerkers in de praktijk, en een idioot laag straftarief. Als zij dan niet binnen de kortste keren onder dat gemiddelde komen, verliezen zij hun contract. Dat wordt dan een groot probleem omdat er meestal genoeg fysiopraktijken in de buurt zijn die wel een contract hebben, en waar de meeste patiënten zich dan maar laten behandelen omdat het ze anders geld kost. Het gevolg van dat "gemiddelde-systeem" is dan dat fysiotherapeuten continu bezig zijn zo min mogelijk behandelingen te geven, omdat ze bang zijn over dat landelijke gemiddelde te komen. Fysiotherapeuten weten tevoren ook niet hoe hoog het gemiddeld aantal behandelingen is, omdat verzekeraars dat meestal pas na een half of heel jaar bekend maken, waardoor die fysiotherapeut dan pas ziet hoe hij ervoor staat en of hij boven of onder dat gemiddelde is beland. Het gevolg is dan dat daardoor het gemiddelde elk jaar daalt omdat elk jaar fysiotherapeuten opnieuw bang zijn erboven te behandelen. Wat vorig jaar het gemiddelde was, kan dit jaar weer lager zijn. Het is iets dat mensen niet weten en dat fysiotherapeuten ook niet aan hun patiënten mogen vertellen, omdat in veel contracten staat dat zij niets nadeligs over de zorgverzekeraar mogen zeggen. Het gevolg daarvan is dan ook dat patiënten, die bijvoorbeeld een uitgebreide aanvullende verzekering van 27 x hebben afgesloten, daarvan nooit gebruik kunnen/mogen maken omdat anders de fysiotherapeut boven het landelijk gemiddelde komt en daar dus voor wordt gestraft. Daardoor moeten patiënten regelmatig eerder uit behandeling dan in het belang van de patiënt is. Als een patiënt dan belt met de zorgverzekeraar wordt ze ijskoud verteld dat ze "recht" hebben op die 27 x, waarna het probleem weer naar de fysiotherapeut wordt geschoven, die de patiënt niet kan/mag helpen, wat dan weer kan leiden tot een verstoorde relatie. Dit is een van de vele streken van zorgverzekeraars in hun "contractonderhandelingen" met zorgverleners. Het zijn feitelijk ook geen onderhandelingen, het zijn "oekazes" waarbij de zorgverzekeraar alleen aangeeft waar je moet tekenen, erover onderhandelen kan en mag niet. Het hele zorgstelsel is, sinds zorgverzekeraars de macht hebben, gebaseerd op wantrouwen en controle, waarbij onzinnige en tijdrovende administratieve ballast naast bezuinigingen op tarieven en behandelingen, de hoofdrol speelt. Hou dus goed in de gaten hoe je je verzekert. Er is maar één verzekeraar die dit soort clausules in de contracten niet afdwingt.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!