Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Zoover en Tripadvisor plaatsen neprecensies van Kassa

9 sep 2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
68 keer bekeken
  •  
930x520 Recensie
Twee invloedrijke reisvergelijkingssites, Tripadvisor en het Nederlandse Zoover, zijn kwetsbaar voor neprecensies. Dat blijkt uit onderzoek van Kassa, dat in een paar weken tijd ingezonden neprecensies van een niet-bestaand appartement geplaatst wist te krijgen. De vergelijkingssites stellen met computersystemen en redacties uitgebreide maatregelen te nemen om fraude tegen te gaan. Kassa heeft die maatregelen weten te omzeilen. Zoover heeft naar aanleiding hiervan de detectiemaatregelen aangescherpt.
Betrouwbaarheid
De betrouwbaarheid van reviews is belangrijk omdat uit onderzoek blijkt dat 80 procent van de reizigers het oordeel van vergelijkingssites als Tripadvisor en Zoover van grote invloed is op de keuze voor een accommodatie. Tripadvisor is de grootste speler ter wereld, het Nederlandse Zoover is vooral invloedrijk in de Benelux.
Nep-appartement Casa Caja
Voor het experiment wist Kassa een niet-bestaand appartement CASA CAJA (Huize Kassa) in het Spaanse Altea te registreren bij Tripadvisor en Zoover. In enkele weken tijd stuurde de redactie bij beide sites 20 valse recensies in. Om niet op te vallen en de filters van de vergelijkingssites te omzeilen werd rekening gehouden met taalgebruik en werden de beoordelingen vanaf verschillende locaties ingestuurd. Alle 20 ingestuurde valse recensies werden zonder probleem geaccepteerd. De redactie stuurde vervolgens een paar onzinnige recensies in die duidelijk niet echt konden zijn. Die bevatten teksten als ‘ beste straatraces ooit ’ en ‘ naar hartenlust kunnen blowen ’. Deze werden – op twee na - na aanvankelijk te zijn geplaatst er wel uitgehaald door beide reviewplatforms.
Grote verantwoordelijkheid
Online marketingexpert en auteur Jeroen Vinkesteijn stelt dat de uitkomst van de test een PR-probleem is voor Tripadvisor en Zoover, maar het verbaast hem niet. “Valse recensies spelen een steeds grotere rol en de reviewplatforms nemen dat op de koop toe. Ze zijn meer geïnteresseerd in de verhoging van het aantal recensies dan in de kwaliteit. De vergelijkingssites hebben een grote verantwoordelijkheid om nep-beoordelingen tegen te gaan. Ze moeten meer investeren in digitale filters en check-redacties.”
Tripadvisor stelt dat het experiment een ‘zinloos experiment’ is en dat de filters wel hadden gewerkt bij bestaande appartementen.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (4)

JJJ Jansen
JJJ Jansen6 mei 2018 - 12:12

Een negatieve review werdt eerst geplaatst door Zoover maar na een dag verdwenen.Hoe kan dit? 

Lomito
Lomito10 sep 2017 - 16:20

Ik trek me weinig aan van de recensies op Tripadvisor. Zo werd een bezoek aan het restaurant in het Hanovsky-paviljoen in Praag sterk afgeraden, het personeel zou zeer onbeschoft zijn, de gerechten van middelmatige kwaliteit en de prijzen zeer hoog. Aangezien het paviljoen op zo'n beetje het mooiste plekje van Praag ligt (uitzicht over de oude stad) zijn we ondanks die slechte recensies gewoon gegaan, hebben daar geweldig lekker gegeten voor een zeer net bedrag en met vriendelijke bediening.

kama
kama10 sep 2017 - 13:27

Enkele jaren geleden hebben we aan de hand van Zoover een bed en breakfast geboekt in Duitsland, net over de grens van Nederland. Volgens de site de beste B&B die er was. Prijswinnend. Bij aankomst was de eigenaar (een Nederlander) al wat humeurig. De kamer was erg klein (de badkamer was wel groot) en je kon er niet echt zitten. Er zat een klein schuin raam in, dus veel licht was er ook niet. Er was ook geen tafeltje om wat spulletjes op te zetten (voor he in- en uitdoen van de lenzen). Kortom ik keek wat bedenkelijk, want hoe dit op te lossen. Geen onvertogen woord gevallen onzerzijds trouwens, alleen wel onze teleurstelling geuit. De eigenaar sprak: "als u de hele tijd zo blijft kijken kunt u wel gaan". Dat hebben we toen dus maar gedaan. Ik vond dit een slechte ervaring. Dus ik heb hem ingediend op de site van Zoover. Hij werd niet geaccepteerd omdat ik er niet daadwerkelijk had geslapen. Kortom: ze lazen de recensies wel degelijk maar selecteerden wel in wat of niet geplaatst mocht worden (een negatieve voor een prijswinnende accommodatie kon kennelijk niet).

bertwassenberg
bertwassenberg10 sep 2017 - 8:54

Wat een slappe houding van Zoover en Tripadvisor. Ik ga voortaan maar de hotelsites bezoeken die pas een beoordeling toelaten ná boeking. Hoe plaats je dan een reactie als je niet via Booking.com e.d. geboekt hebt? Mijn recensies voor m.n. Tripadvisor zijn eigenlijk 'waardeloos' geworden.