Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Zoektocht nieuw personeel vaker via Facebook

10-05-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
sollicitatie 930x520
Sociale media worden steeds vaker gebruikt voor het werven van personeel. Inmiddels zet bijna één op de vijf bedrijven netwerken als LinkedIn of Facebook in bij het zoeken naar geschikte kandidaten voor een vacature, blijkt uit onderzoek door uitkeringsinstantie UWV. In 2013 deed nog minder dan één op de tien ondernemingen dat.
Horeca- en communicatiebranche
Vooral communicatiebedrijven en horecapartijen proberen via sociale media nieuwe krachten te vinden. De sites worden veel ingezet voor het werven van hoger opgeleid personeel, aldus het UWV. De instantie baseert zich op een enquête onder 4700 bedrijven die vorig jaar vacatures hebben vervuld.
Relaties en open sollicitaties
Voor kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt, zoals ouderen en ongeschoolden, blijken relaties en open sollicitaties nog altijd de beste toegangspoort tot nieuw werk. De traditionele krantenadvertentie verliest verder terrein. Slechts 9 procent van de vacatures ging nog via die weg.
Vijftigplusser moeilijk aan de bak
De kansen van oudere werklozen zijn nog altijd ongunstig en langdurige werkloosheid onder vijftigplussers komt relatief vaak voor. De onderzoekers van het UWV hebben werkgevers ook gevraagd hoe zij staan tegenover het werven en in dienst houden van ouderen. Van de ondervraagde bedrijven gaf 36 procent aan het afgelopen jaar een vijftigplusser te hebben aangenomen. Daarbij zei driekwart geen maatregelen te nemen die eraan bij kunnen dragen dat oudere krachten makkelijker bij het bedrijf aan het werk kunnen blijven. ANP

Meer over:

facebook, vacatures
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!