Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Zo krijgt de reclame grip op de hond
21-11-2011
•
leestijd 1 minuten
•
106 keer bekeken
•
Reclame is meestal op mensen gericht, maar vorige week werd de eerste commercial op de Nederlandse televisie uitgezonden die op dieren gericht is, en wel op honden. Reclameman Charles Borremans legt uit.
Ook dieren zijn een doelgroep voor reclamemakers. Maar hoe bereik je de portemonnee van de baas door middel van de hond? Nou door gebruik te maken van speciaal voor hondenoren bestemde geluiden, bijvoorbeeld een combinatie van reguliere geluiden, zoals de piep van een badeend, een zachte, schrille ‘ping’ wat op diverse momenten in de commercial te horen is, tot en met ultrasone geluiden (18.000 Herz), die alleen hoorbaar zijn voor honden. Ja, en dan kan het zijn dat de hond begint te blaffen als de reclame voorbij komt.
De hondenreclame is geen primeur. In november 2010 heeft het honden- en kattenvoermerk Naturia in Duitsland al een dergelijk reclame gemaakt. In de auditieve commercial werd elke keer als het woord ‘Naturia’ te horen was, een voor de baas niet te horen - hoge fluittoon te horen met als gevolg dat de hond plotseling zeer actief werd. De honden met hun baasje in de winkel werden dan onrustig, begonnen te slikken en gaven duidelijk aan – elke keer dat zij het woord Naturia ‘hoorden’ – ‘baasje ik wil Naturia hondenvoer!'