Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

Zieke schildpad met een staartje...

25-10-2008
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
74 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Eliene Roelse koopt in mei 2008 een schildpad met terrarium bij 4 Animals in Rijswijk. Het beestje blijkt, eenmaal thuis aangekomen, doodziek te zijn. Eliene: "Er kwam schuim uit z'n bek en hij bewoog amper."  Ze besluit met de winkel te bellen waar ze het diertje heeft gekocht. Een medewerker van 4 Animals zegt dat ze met het beestje langs mag komen. Er wordt geconstateerd dat er inderdaad iets niet in orde is met de schildpad, een zogeheten Kolenbrander.
Eliene gaat naar huis met een tegoedbon voor een andere schildpad. Een schildpad gaat namelijk tachtig jaar mee en ze wil geen beestje dat vaak ziek is. 4 Animals belooft binnen een maand een nieuwe Kolenbrander voor Eliene te leveren. Maar na een maand niks gehoord te hebben, besluit ze zelf maar eens te bellen. "Nee," luidt het antwoord van 4 animals, "we hebben op het moment geen Kolenbrander in de aanbieding. Maar wel andere soorten!" Maar Eliene wil geen andere schildpad. Ze heeft haar terrarium al helemaal ingericht op een bosschildpadje, een Kolenbrander, en dat kost geld!
 
Na drie maanden nog geen schildpad
Na drie maanden bellen met 4 Animals en nog steeds een ongezellig, leeg terrarium, is Eliene het zat. In samenwerking met de Consumentenbond stelt ze een aangetekende brief op. Ze schrijft dat ze haar geld binnen twee weken terug wil en dat ze de overeenkomst ontbindt. Maar van de kant van 4 Animals komt geen enkele reactie. Eliene koopt, nadat de termijn voor het teruggeven van het geld verlopen is, een nieuwe schildpad ergens anders. Zo staat haar terrarium er in ieder geval niet voor niks. Maar haar geld heeft ze nog steeds niet terug. Daarom schakelt ze de Belbus in!
 
Schildpad zelfde als wasmachine
Belbus-Expert Jeanine Janssen van Stichting de Ombudsman: " Het klinkt een beetje cru, maar de wet op het kopen van producten werkt voor een schildpad hetzelfde als voor een wasmachine. Als je wasmachine defect is kun je ermee terug naar de winkel. Eliene heeft er dus goed aan gedaan om terug te gaan naar de winkel met de zieke schildpad. Daar werd haar beloofd dat ze een nieuwe zou krijgen binnen een maand. Die heeft ze dus duidelijk niet gekregen. Na drie maanden wachten heeft ze nog steeds geen Kolenbrander en heeft ze geheel terecht een aangetekende brief gestuurd om de overeenkomst te ontbinden. Ook daar heeft ze geen reactie op gekregen. Laten we maar eens bij 4 animals langs gaan!"
 
Rechtszaak
We reizen met de Belbus af naar 4 Animals in Rijswijk. Daar spreken we met de baas van 4 Animals. Hij is helaas niet bereid om Eline haar geld terug te doen en zegt niets af te weten van deze zaak." Laat ze maar naar de rechter gaan, al komt er 1000,- euro bij. Mij interesseert het niet. Als ik met jou meega dan komen ze met zo velen hier voor de deur staan." 
 
Intimidatie
Maar het verhaal krijgt nog een staartje, omdat de volgende dag de baas van 4 animals samen met zijn vrouw om zes uur ’s ochtends voor de deur van Eliene staat. Ze bellen tientallen keren aan en staan aan de voorkant van het huis te schreeuwen. Eliene belt vervolgens weer met Kassa.
Terug in de studio vertelt Jeanine Janssen van Stichting de Ombudsman dat zij voor Eliene een rechtszaak gaat beginnen tegen dierenwinkel 4 animals.
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor