Sfeerfoto van Kassa

Kassa

Zaterdag 3 oktober om 19:05npo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

6 tips voor minder telefoongebruik

31 jan 2020
  •  
leestijd 3 minuten
smartphone boek 1127
Is het goede voornemen om minder op je telefoon te zitten niet helemaal gelukt? Maak je geen zorgen! Met deze handige tips kun je je schermtijd alsnog een stuk verminderen. Zo houd je tijd over voor andere leuke(re) dingen.

Zet je meldingen uit

Een van de redenen waarom we zo vaak naar onze telefoon grijpen zijn de meldingen die we erop ontvangen. Visueel, auditief of haptisch, oftewel: op het scherm, een geluidje of de trilfunctie. Uit een studie blijkt dat meldingen eerder als vervelend dan nuttig worden ervaren. Ook blijkt dat je zonder de notificaties productiever bent. Uitzetten dus!

Plan een moment in

Alle meldingen uitzetten klinkt misschien wat rigoureus. Je wilt tenslotte niet iets belangrijks missen. Dat fenomeen wordt beschreven als FOMO (Fear Of Missing Out), oftewel de angst om iets te missen. Om dat te ondervangen is het handig om op vaste momenten te bekijken of er iets belangrijks is binnengekomen, bijvoorbeeld een keer ’s ochtends, tijdens de lunch en net na het avondeten.

Niet in de slaapkamer

Eventjes voor het slapen nog wat mensen appen en bij het opstaan het nieuws en je e-mail checken. Dit ritueel kan leiden tot slaapgebrek en onrust. Lees dus in plaats van het nieuws en e-mails een goed boek en koop een wekker om je ’s ochtends wakker te maken. Kun je de telefoon écht niet missen in de slaapkamer? Zorg er dan voor dat je hem een half uur voor het slapengaan weglegt. Zo kom je beter in slaap.

Laat het iedereen weten

Als je nog maar sporadisch (of in elk geval minder) reageert op mensen die berichtjes sturen, kan dat voor de andere partij verwarrend zijn. Zorg ervoor dat mensen weten dat je iets later op hen reageert. Dan kunnen ze daar ook rekening mee houden. Zeg bijvoorbeeld ook tegen collega’s dat je na werktijd niet meer op werkgerelateerde berichten reageert, mits je baan hebt waar dit mogelijk is.

Spoor vrienden aan

Het helpt als je niet alleen staat. Als je met vrienden uit eten gaat, kun je bijvoorbeeld alle telefoons op tafel leggen en afspreken dat degene die als eerste toegeeft, de gehele rekening moet betalen. Zo maak je er een spelletje van en houd je het met zijn allen gezellig. Eet smakelijk!

Gebruik apps

Deze tip klinkt ietwat tegenstrijdig. Maar om inzicht te krijgen in je telefoongebruik zijn er op iPhones en Androidtelefoons functies te vinden. Ze bieden ook handvaten om het gebruik van de mobiel te minderen. Voor iPhones heet de functie ‘Schermtijd’. Je kunt het vinden in het instellingenmenu op iPhones vanaf besturingssysteem iOS 12. Op Androidtelefoons (vanaf versie 9.0) heet de app ‘Digitaal Welzijn’. Ook dit is te vinden bij de instellingen.
De apps hebben op beide platformen vrijwel dezelfde functies. De belangrijkste functie is inzicht in het gebruik van je telefoon. Het totale aantal minuten kan per dag, per uur én gespecificeerd per app worden weergegeven. Zelfs het aantal keren dat je de telefoon hebt opgepakt is te zien. Naast het geven van dit inzicht, kunnen de apps je ook helpen om te minderen. Zo is het mogelijk om bepaalde restricties voor jezelf te stellen, bijvoorbeeld door apps uit te schakelen op bepaalde tijdstippen of een melding te krijgen na een bepaalde periode van gebruik.
Veel succes!
Bron: Volkskrant, Women’s Health 

Meer over:

, , ,

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!