Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Zes jaar onterechte telefoonrekening UPC
06-09-2010
•
leestijd 2 minuten
•
69 keer bekeken
•
Stan Barnier ontmoet in 2003 de liefde van zijn leven: bovenbuurvrouw Mariska. Na een aantal maanden besluiten ze om samen te gaan wonen: Stan trekt in bij Mariska.
Op zijn oude adres had Stan een telefoonabonnement bij KPN, dat zegt hij op. En een internetabonnement bij UPC, dat neemt hij mee. Maar bijna een jaar na de verhuizing gebeurt er iets vreemds. De man die in het oude appartement van Stan woont, confronteert Stan met een telefoonrekening van UPC. Op die telefoonrekening staan alle gegevens van de buurman: zijn adres, klantnummer en rekeningnummer. Alleen de naam van Stan staat erbij.
Stan en de buurman concluderen dat de verhuizing blijkbaar niet goed is doorgekomen op de administratie van UPC. Stan neemt direct contact op en meldt dat de telefoonrekening echt niet voor hem kan zijn. Hij had namelijk wel internet van UPC, maar geen telefoon. Maar de boodschap dringt niet door. UPC blijft herinneringen sturen. En op een gegeven moment schakelt het bedrijf zelfs een deurwaarder in. Stan krijgt een brief dat hij voor de rechtbank moet verschijnen. Maar net zo makkelijk komt er vervolgens een brief dat de gerechtelijke procedure is stopgezet.
Het verhaal lijkt klaar tot Stan en zijn vrouw, ze zijn inmiddels getrouwd en hebben een dochter gekregen, gaan verhuizen. Ze nemen een nieuwe internetabonnement. Stappen over van UPC naar Ons Net Eindhoven. Stan krijgt een brief van UPC met de bevestiging van de beëindiging van het contract en de mededeling dat hij nog € 86,62 tegoed heeft: de borg van het modem en een maand internet. Maar als dat geld na een aantal maanden nog steeds niet is overgemaakt, trekt Stan aan de bel. En, u raadt het waarschijnlijk al, het bedrag wordt niet overgemaakt omdat die telefoonrekening uit 2004 open zou staan.
Na zes jaar is het hoog tijd dat de Belbus te hulp schiet. Telecomexpert Contijn van Marle, van stichting De Ombudsman, concludeert dat UPC er een "administratieve puinhoop van heeft gemaakt." Samen met Stan gaat hij naar het hoofdkantoor van UPC Nederland in Amsterdam. En als ze het hele verhaal hebben uitgelegd blijkt dat het voor UPC ook een raadsel is hoe dit heeft kunnen gebeuren. Anya Pieroen, woordvoerder van UPC: "Daar waar een klant meerdere malen aan de bel trekt, of een vraag danwel een klacht heeft, dan is daar een speciaal vangnet voor wat we hebben gecreëerd. En het is voor ons ook onbegrijpelijk dat ons vangnet meneer Barnier met zijn klacht niet heeft opgemerkt."
Het bedrijf doet de belofte de € 86,62 en een schadevergoeding van € 200 zo snel mogelijk over te maken. En Stan heeft inmiddels en brief gekregen, met daarin zwart op wit dat de telefoonrekening definitief uit de administratie is verwijderd.
Ook u kunt de Belbus inschakelen door te schrijven naar Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum. Maar u kunt ook mailen naar
belbus@vara.nl