Zeeslag op de achterbank nog altijd populair
30-06-2009
• leestijd 2 minuten
Traditionele vakantiespelletjes laten zich niet door moderne computergames van de achterbank van de auto verdringen. Volgens fabrikanten van reisspellen worden klassiekers als Zeeslag, Onderuit en Rush Hour nog altijd erg goed verkocht.
Hasbro, de op een na grootste speelgoedleverancier ter wereld, heeft van veel bordspellen reisversies gemaakt. Het bedrijf geeft klassiekers uit in miniformaat, zoals Zeeslag, Wie is het en Mastermind. ,,De spelmarkt is erg stabiel'', zei een woordvoerder. ,,Wij verkopen tussen de 150.000 en 200.000 reisspellen per jaar.''
Spelfabrikant Ravensburger brengt sinds lange tijd het spel Rush Hour op de markt. Dit is een breinbreker voor één persoon, dat je waar dan ook kunt spelen. ,,Dit is het ideale spel voor op de Périférique. Echt een klassieker voor in de auto'', zegt een woordvoerder. Net als Hasbro maakt Ravensburger niet per se spelletjes die kinderen als ze op vakantie gaan op de achterbank van de auto kunnen spelen, maar de spellen lenen zich er wel goed voor. Volgens de woordvoerder gaan er per jaar tienduizenden exemplaren van Rush Hour over de toonbank.
999 Games is vorig jaar begonnen met het maken van reisspellen. Het bedrijf bestaat tien jaar en boekte vooral succes met de kaskraker Colonisten van Katan. ,,We kregen veel reacties dat het spel zo lastig was om mee te nemen op vakantie. Sinds een jaar bestaat de pocketeditie, die doet het erg goed'', vertelt een woordvoerster.
De opkomst van computergames, luistercd's en televisietoestellen, hebben volgens de bedrijven helemaal niets afgedaan aan de verkoop van de bordspellen. ,,Integendeel'', denkt de woordvoerder van Ravensberger. ,,Elektronische spellen hebben onze markt alleen maar vergroot''. Volgens de zegsman is er de laatste jaren sowieso meer aandacht voor spelletjes en games, of ze nou elektronisch zijn of niet.
Bron: ANP