Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Zeep wint het van soep bij Unilever
05-08-2010
•
leestijd 2 minuten
•
56 keer bekeken
•
Deodorants, tandpasta, crèmes en shampoos van onder meer Rexona, Vaseline en Dove hebben afgelopen kwartaal voor de eerste keer het meest bijgedragen aan de omzet van Unilever. Dat bleek donderdag bij de publicatie van de tweedekwartaalcijfers. De categorie 'persoonlijke verzorging' wordt steeds belangrijker voor het fusiebedrijf, ontstaan uit een Britse zeepmaker en een Nederlandse magarinefabrikant.
Hoewel het merk Unox in Nederland altijd hoog eindigt in de top 10-lijsten van bekende merken, zijn de verzorgingsproducten van Unilever bezig aan een opmars. De artikelen waren in het afgelopen kwartaal goed voor inkomsten van 3,57 miljard euro, bijna een derde van de totale omzet (11,75 miljard euro). De categorie 'dressings en sauzen' met merken als Knorr, Blue Band en Unox is nagenoeg even groot. Daarnaast heeft Unilever nog twee productcategorieën: 'ijs en dranken' en 'huishoudmiddelen'. Bekende merken hier zijn respectievelijk Ben & Jerry's en Ola en Cif en Omo.
Verzorgingsproducten
Het belang van de verzorgingsproducten voor Unilever zal steeds groter worden. Het concern heeft 1,28 miljard euro over voor de persoonlijke verzorgingsproducten en wasmiddelenmerken van het Amerikaanse Sara Lee. Het gaat dan om producten van merken als Zwitsal, Sanex en Prodent en wasmiddelen als Biotex en Neutral. De merken die Unilever wil overnemen, haalden afgelopen jaar een omzet van 750 miljoen euro.
De overname zal naar verwachting aan het einde van dit jaar worden afgerond. Unilever wacht nog op groen licht van de Europese Commissie, die onderzoek doet naar mogelijke concurrentiebeperkingen. Zo kan Unilever in één klap marktleider worden in douche- en badproducten in onder meer Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
Analist Richard Withagen van SNS Securities ziet geen beren op de weg voor Unilever. ,,Misschien moeten ze wat meer merken afstoten dan ze hadden verwacht, maar ik verwacht geen problemen.''
Bij 'persoonlijke verzorging' steeg de onderliggende omzet (de inkomsten zonder effecten van wisselkoersen en aan- of verkopen van onderdelen) met 7,8 procent. Bij alle andere categorieën was de stijging veel minder groot. Ook in het eerste kwartaal van dit jaar (plus 7,9 procent) en het laatste kwartaal van vorig jaar (plus 6,5 procent) was deze categorie een uitblinker en was de onderliggende omzetgroei het hoogste in vergelijking met de andere categorieën.
'Billion euro brands'
Innovaties, zoals haarreparatieproducten en speciale deodorants, hebben hieraan bijgedragen. Vooral in Azië kochten consumenten de producten van Unilever. Zo werd in Indonesië een nieuw zeepmerk (Citra) geïntroduceerd en deden de artikelen van Rexona het goed in Japan.
Unilever heeft twaalf zogeheten 'billion euro brands' waaronder Lipton, Lux, Becel , Dove, Omo, Blue Band en Knorr. Deze merken zijn jaarlijks goed voor een omzet van 1 miljard euro of meer. De 25 topmerken van het concern nemen 70 procent van de totale inkomsten voor hun rekening. In totaal hangen onder de paraplu van Unilever ongeveer vierhonderd merken. ANP