Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Zaterdag in Kassa: Veel onduidelijkheid over de hogesnelheidsfiets

20-01-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
103 keer bekeken
  •  
elektrische fiets 930x520
Zaterdag in Kassa besteden we aandacht aan refurbished iPhones. Als reparatie niet mogelijk is, heb je recht op een nieuw toestel. Maar krijg je eigenlijk wel een nieuw toestel? Verder hebben we het over de ‘speed pedelec’. De regels voor deze hoge snelheidsfiets zijn veranderd, maar is het wel duidelijk waar je nu mag fietsen?
Veel onduidelijkheid over de 'speed pedelec'
Sinds 1 januari 2017 zijn de regels voor de hogesnelheidsfiets veranderd. Zo mag je niet meer op het fietspad, ben je verplicht een speciale helm te dragen en moet je een geel bromfietsplaatje hebben. Maar automobilisten kijken raar op als je op de weg fietst en een speciale helm is nog niet verkrijgbaar. Hoe zit het precies?
Geen nieuwe maar een refurbished iPhone
Je hebt recht op een nieuwe iPhone als reparatie niet mogelijk is. Maar vaak krijgt de consument een refurbished toestel. Refurbished betekent dat het toestel is schoongemaakt en gerenoveerd, zodat het weer dezelfde werking heeft als een nieuw toestel. Dat mag dus niet.
Winter lifehacks
Het is weer koud, er valt weer sneeuw en het vriest. En juist dat laatste zorgt voor veel ongemakken. Zo moet je de autoramen weer ijsvrij maken en kan zo kan het slot van je fiets vastgevroren zijn. Hoe kun je dit makkelijk verhelpen? Wij geven je tips!
Geef live je mening!
Praat gezellig mee op Twitter ! Gebruik  #KassaTV  in je tweet om mee te discussiëren!
Like ons ook op Facebook en volg ons op Instagram !
Kassa bijwonen? Meld je  hier  aan.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (5)

Ton-Kuipers
Ton-Kuipers18 feb. 2017 - 16:42

Ik rijd op een speed pedelec sinds zomer 2015. Ik pas mijn snelheid aan het overige verkeer, lees fietsers, aan. Mijn echtgenote heeft een e-bike van het merk Koga Myata en die ondersteunt tot 28 km/uur en niet zoals blijkbaar wettelijk 25 km/uur (marge 10% naar boven afgerond blijkbaar). Als ik met mijn speed pedelec rond de 30 km/uur tussen de andere fietsers rijd is het verschil nihil. De snelheid van 45 km/uur haal ik lang niet altijd, dat vraagt behoorlijk doortrappen zeker met flinke tegenwind. Ik rijd ook op een racefiets en haal dan vergelijkbare snelheden als op de speed pedelec, op het fietspad welteverstaan. Voor mij is het dan ook volkomen onbegrijpelijk dat ik mijn leven in de waagschaal moet leggen en mij met mijn speed pedelec tussen de auto's moet gaan begeven. Ik heb het zelfs even geprobeerd, ik woon in een dorp met ca 25000 inwoners, niet echt grootsteeds. Maar binnen 100 meter werd ik al 2 keer van de weg af getoeterd en getrakteerd op boze blikken. Blijkbaar moeten er eerst ongelukken gebeuren voor deze waanzin eindigt. Ter illustratie, tussen mijn woonplaats en een van mijn werkplekken ligt een fietspad, de F35, langs de spoorlijn van Hengelo naar Borne. Hier mag ik met mijn speed pedelec niet meer FIETSEN want het is een fietspad. Dus moet ik de route volgen die je ook met een auto kunt rijden (6,3 km met veel verkeerslichten) terwijl de kortste verbinding nu net die F35 is (5,9 km zonder verkeerslichten). Kan ik dus beter op de racefiets met een gangetje van 40 in het uur de F35 nemen en alle andere fietsers straffeloos van de weg blazen.Hoe kunnen wij als speed pedelec berijders onze krachten bundelen om deze gekte te stoppen? Heeft KASSA een idee?

michiel werkman
michiel werkman21 jan. 2017 - 17:28

Ik rijd op mijn Stromer net zo snel/niet sneller dan op mijn racefiets. Waarom de racefiets op het fietspad en de speedelec op de rijbaan? Er wordt nooit continu 45kmh mee gereden wat van de speedelec tussen de auto's, die regelmatig harder gaan dan 50kmh, een rijdende chicane maakt. Vele malen kwetsbaarder dan bijvoorbeeld een motorfiets.De wetswijziging is stompzinnig en het wachten is op de eerste slachtoffers.

da_bartman
da_bartman20 jan. 2017 - 17:17

ik zou zeggen, gewoon lekker tussen de brommers met dat ding. Ik zou zelf op de racefiets met vergelijkbare snelheden als die speed pedelec ook liever ook daar fietsen. Ik denk dat dat voor mij en de overige fietsers stukken veiliger is dan op het fietspad.

1 Reactie
Jules123
Jules12323 jan. 2017 - 18:11

Nou Bart, ga lekker je gang, maar ik blijf met mijn pedelec gewoon op het fietspad. Ga jij met jouw racefiets maar lekker tussen de auto's en dan zien we wel hoe lang jij je daar comfortabel bij blijft voelen. Succes!

Lomito
Lomito20 jan. 2017 - 16:09

Met de speed pedelec op de rijbaan is geen goed idee. Deze fietsen rijden doorgaans zo'n 30-35 km/uur met een 350 Watt elektrische motor (in tegenstelling tot de Stromer-fietsen zoals afgebeeld die met hun 500 Watt motor gemakkelijk 45 km/u continue halen) en zijn daardoor veel langzamer dan het overige verkeer op 50 km/u-wegen. Ik zou me dan toch niet veilig voelen. Veel beter zou het zijn om speed pedelecs een maximale snelheid van 25 km/uur op te leggen binnen de bebouwde kom zodat ze daar gewoon op het fietspad kunnen. De overheid ziet de speed pedelec te veel als brommer en benadeelt deze groep fietsers daarmee. Zonde, want de speed pedelec is een geschikt alternatief voor de auto van de forens die elke dag 20-30 km (enkele reis) moet afleggen naar het werk. Deze snelle E-bike is niet alleen veel zuiniger dan een auto met brandstofmotor maar zelfs 10x zuiniger dan een zwaar gesubsidieerde elektrische auto. Hier wordt dan ook het kind met het badwater weggegooid.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!