Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Elke zaterdag om 19:05 opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Zaterdag in Kassa: Medisch dossier moeilijk in handen te krijgen

16 sep 2016
  •  
leestijd 2 minuten
600x275_dokter.jpg
Zaterdag in Kassa besteden we aandacht aan het medisch dossier. Patiënten hebben recht op inzage in hun medisch dossier, maar in de praktijk ervaren patiënten toch veel moeilijkheden. Verder praten we over de digitale kortingskaart CrownCard. Mensen worden gebeld en betalen, ondanks het weigeren van de kortingskaart, alsnog bijna 100 euro. Hoe zit dat? In de Belbus het verhaal van Janny de Kruif, die een grasmaairobot heeft gekocht maar die niet het gras maait zoals het hoort.
Medisch dossier moeilijk in handen te krijgen
Patiënten hebben recht op inzage van hun medisch dossier. In de praktijk ervaren patiënten veel moeilijkheden bij het opvragen van het dossier. Patiënten krijgen geen reactie, moeten lang wachten op het ontvangen van het dossier of er ontbreken gegevens. Het recht lijkt daarmee niet te kunnen worden gewaarborgd. Hoe zit dit precies?
Opmerkelijke vriendschapssuggesties op Facebook
Op Facebook krijg je vaak voorgestelde vrienden. Maar het kan maar net zo zijn dat je iemand voor het eerst hebt gemaild, en dat diegene gelijk als vriendschapssuggestie wordt weergegeven. Hoe kan dat eigenlijk? Privacy deskundige Arnold Roosendaal legt het uit.
Veel klachten over digitale kortingskaart CrownCard
Mensen denken geheel vrijblijvend een mail te krijgen met informatie over een leuke aanbieding van CrownCard, maar twee weken later blijkt dat ze bijna 100 euro moeten betalen aan het bedrijf. Eronderuit komen lijkt onmogelijk. Het bedrijf stuurt bij iedere poging om op te zeggen een bandopname waarop 'ja' gezegd wordt. Maar mag deze handelswijze wel? Advocaat Jantine Pracht legt het uit.
Grasmaairobot rijdt struiken in
Janny de Kruif heeft in 2015 een grasmaairobot gekocht, om nooit meer zelf te hoeven staan maaien. De robot zou haar achtertuin moeiteloos bijwerken. Maar de praktijk is anders. Bijna een jaar na de aanschaf van de Robomow, rijdt de robot de struiken in, graaft het zich in het gazon in, kan het zijn oplaadpunt niet vinden en moet het eigenlijk continu in de gaten gehouden worden.
Geef live je mening!
Praat gezellig mee op Twitter voor, tijdens en na de uitzending! Gebruik  #KassaTV  in je tweet om mee te discussiëren!
Kassa bijwonen? Meld je  hier  aan.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (6)

avatar
walsum10717 sep 2016 - 20:00

Het moet niet zo zijn dat een zorgverzekeraar medische mag inzien waar ik mogelijk dood aan ga,  Is immers een reden om de premie voor deze sterfgevallen naar boven bij te stellen. Daar draait het immers alleen maar om geld hoe meer hoe beter en straks nog dividend uitkeren, van de door u en mij ingelegde premies. Dank zij de marktwerking waardoor door concurentie moordend wordt en wij  goedkoper uit zijn. Het tegendeel is waar net zoals met alle (Gedeeltelijke) Staatsbedrijven van vroeger. NS, PTT Nutsbedrijven, GEB's, Postspaarbank, Giro en wat ik niet meer weet. Europees stelt het ook al niets voor want als die een vuist maken (haha vuist en zo) als ze allemaal eens op één lijn zouden zitten, worden de medicijnen zeker goedkoper, nogmaals haha op één lijn zitten, het blijft een utopie. Zoals gebruikelijk laat de politiek het weer afweten, gelijk wachtgeld etc. Want zelfs gesjeesde politici, worden gematst met vaak een nog beter betaalde baan in de zorg dan wel  Europa. Conclusie, U, ik Jan met de pet, ik pensionado pet, die rijke bejaardenpet zoals de media het zo goed weet, wat een gelul maar betalen het wel. Misschien moet ik bejaardenvlogger worden, zou niet weten hoe, maar komt er wel alle aandacht van de media van DWDD, Pauw, RTL late night. Daar worden je kansen vergroot tot meer negatieve bekendheid. Draaf weer door, de zorgverzekeraar dient alleen maar te zorgen en geen winst te maken en alle meerdere gelden (winst?) ten goede laten komen aan de zorg, daar zijn ze immers voor. Dan, nee want nu wil ik wijzen op de Balkenende norm die overal met voeten worden getreden en men komt er mee weg  dank zij de politiek.

avatar
kama16 sep 2016 - 16:22

Mijn medisch dossier opgevraagd bij het ASZ. Keurig brief gekregen over hoe lang het zou duren. Rond de aangegeven termijn het dossier ontvangen. Dus geen probleem mee gehad.

avatar
silex16 sep 2016 - 16:11

Goed dat er aandacht besteed wordt aan het medisch dossier.
Het gemak waarmee onze zorgverzekeraars in ons dossier mogen kijken zal wel een stuk beter worden, dan waarmee we zelf mogen zien wat er over ons is geregistreerd.
Maar hopelijk komt het niet zover.
http://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2017/medisch-beroepsgeheim-geldt-zorgverzekeraar

avatar
honda9816 sep 2016 - 14:04

@ Koninggbolo dan heb jij puur geluk gehad .en over verstand gesproken. dat ik dit niet koopt om dat er veel problemen mee zijn.dus wie is er nu dom ? ik niet want ik koop dit niet

avatar
koningbolo16 sep 2016 - 13:38

@honda98Heb hier een grasmaairobot en een robot stofzuiger die prima werken anders.Dus wie is er nu dom?Als je er geen verstand van hebt hoef je niet te reageren.

avatar
honda9816 sep 2016 - 12:52

uk vind het verschrikkelijk dom om een robot grasmaai machiene te kopen om dat die dingen niet goed werkennet als een robot stofzuiger precies het zelf de de prijs maakt niet uitze vol doemn gewoon niet en ik begrijp ook niet dat fabrikanten deze producten uit brengen.de mensen moeten beter door denken voor dat men dit aan schaft