Suggestie voor terugdringen spoofing: Door het tijdselement zelf aan het dagmaximum te koppelen kan klant beschermd worden. Nu is dat bij ING automatisch één kwartier. ALs met dat kan aanpassen naar bijv één dag dan kan het niet meer met doormiddel van een telefoontje en heeft de klant de tijd om na te vragen. De slachtoffers hebben nooit ad hoc zo'n groot bedrag nodig.
Deze suggestie heb ik de ING verleden jaar gedaan naar aanleiding van de Microsoft scams en QR code scams waar rekeninghouders in minder dan 20 minuten van al hun spaargeld werden beroofd ver boven de door de klanten ingestelde dag limiet. Deze scams gebruikten een betalingsverzoek en onherkenbare spyware om bevestigingscodes te stelen waarmee ze de daglimiet ophoogden (dus de klanten deden dat dan niet eens zelf), in feite is dat dus een soort phishing. Toch zeiden de banken ook in die zaken, dat de klanten "grof nalatig" hadden gehandeld. Dat de daglimiet bij ING in een kwartier gewijzigd kan worden is pas sinds 2014 zo, daarvoor kostte het een dag. Het is dan ook niet vreemd dat direct daarna het aantal scams met de tienduizenden Euro per slachtoffers enorm toenam. Bij Microsoftscams zijn er zelf helemaal geen waarschuwingen naar de klanten uitgegaan zodat deze jaren door konden gaan en er duizenden slachtoffer zijn gevallen.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!