Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Yarden royeert vaste klanten

16-04-2010
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
50 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Update: Het Noordhollands Dagblad berichtte 14 april 2010 dat geroyeerde leden van Yarden mogen blijven. Volgens het dagblad wordt het lidmaatschap van iedereen die vorig jaar is geroyeerd hersteld. Volgende week krijgen alle geroyeerde serviceleden van Yarden een brief in de bus waarin dit staat.
Verder staat in de brief dat geroyeerden niet langer verplicht zijn om gebruik te maken van de automatische incasso. Ze krijgen nu ook de mogelijkheid om via acceptgiro te betalen. Wanneer de geroyeerde leden op de door hun gewenste manier betalen zijn ze weer gewoon lid van Yarden. Ook blijft het recht op korting op een uitvaart bestaan.
Uitvaartverzekeraar Yarden verplicht haar klanten om per automatisch incasso te betalen. Als je het niet doet of als er per ongeluk wat blijkt te zijn misgegaan met de betaling, word je direct geroyeerd door de verzekeraar. Dat terwijl de polis van veel mensen al tientallen jaren loopt. De verzekeraar houdt voet bij stuk, ook al tekenen gedupeerden protest aan.
Wat gaat er mis bij Yarden
Het gaat allereerst om mensen die het ` Servicelidmaatschap ` bij Yarden hebben afgesloten voor € 4,54 tot € 10,- per jaar. Na tien jaar krijgen leden onder andere een korting van 500,- op de uitvaart. In 2007 heeft Yarden aangekondigd dat deze leden vanaf 2009 alleen nog maar één keer per jaar met automatische incasso kunnen betalen. Als ze daar niet aan meewerken, worden ze zonder pardon geroyeerd, zelfs klanten die notabene al vijftig jaar lid zijn.
Ook bij de gewone uitvaartverzekering gaat het mis. Daarvoor zijn drie betaalmogelijkheden: 1) per maand per automatische incasso, het bedrag in één keer per jaar per 2) automatische incasso of  3) per acceptgiro. Je kan het dus niet zelf maandelijks overboeken of twaalf keer per jaar per acceptgiro overmaken. Ook hier geldt dat als je er niet aan kan voldoen of als er buiten jouw schuld iets blijkt te zijn misgaan met de betaling, je ook geroyeerd wordt door Yarden.
Is het toegestaan wat Yarden doet?
Kassa heeft de handelwijze van Yarden aan de juristen van Stichting de Ombudsman en van het Juridisch Loket voorgelegd.
- Mag Yarden haar klanten verplichten om alleen per automatische incasso te betalen zonder een alternatief te bieden zoals bij het Servicelidmaatschap gebeurt?
Nee, een overeenkomst waarop het consumentenrecht en/of het gewone overeenkomsten recht van toepassing is, kun je niet lopende een overeenkomst ineens de betalingsvoorwaarden veranderen. Dat kan alleen bij het aanbieden van een nieuwe overeenkomst, dan is gewoon een kwestie van wel of niet akkoord gaan. Daarnaast mag het volgens eerdere rechtspraak niet verplicht worden gesteld als er geen enkel alternatief wordt geboden.
- Is het wel redelijk dat Yarden klanten royeert die niet per automatische incasso willen betalen?
Nee, dat is het absoluut niet. Yarden gaat veel te ver door zo snel over te gaan tot royeren. Mensen schrappen als lid om deze reden is niet billijk.
Reactie van Yarden
De verzekeraar heeft betalen met automatische incasso bij het servicelidmaatschap verplicht gesteld, omdat de kosten van het innen met een acceptgiro niet opwegen tegen de jaarlijkse contributie van € 4,54 tot € 10,- per jaar. Automatische incasso is een efficiëntere en dus goedkopere manier om het lidmaatschap te innen dan acceptgiro, want dan hoeft de contributie niet te stijgen. Verder stelt Yarden zich aan de voorwaarden te houden die in de polis staan vermeld. In 2007 kregen de 20.000 betalende serviceleden een brief waarin de verplichte overgang werd aangekondigd. Van degene die per 2009 weigert per incasso te betalen, is eind vorig jaar het lidmaatschap opgezegd. Bij ongeveer honderd leden is dit gebeurd.
Aanpassing beleid door Yarden
Yarden wil graag tegemoet komen aan de geuite klachten door die Serviceleden. Zij worden alsnog in de gelegenheid gesteld om met acceptgiro te betalen.
-
Servicelidmaatschap : Op korte termijn kunnen mensen die niet met automatische incasso willen betalen, nog tijdelijk de acceptgiro gebruiken.
Serviceleden die nog niet zijn overgestapt naar deze betalingswijze of problemen hebben met deze betalingswijze, worden verzocht contact op te nemen met Yarden.
Op termijn zal de contributie waarschijnlijk wel moeten worden verhoogd. Volgens Yarden is een acceptgiro namelijk ongeveer twintig keer duurder dan een automatische incasso, maar volgens Currence, de instantie die verantwoordelijk is voor het betalingsverkeer, is het verschil iets van tien keer zo groot, dus de verhoging van het tarief kan minimaal zijn.
-
Uitvaartverzekering : Yarden gaat het van geval tot geval bekijken en biedt waar nodig een individuele oplossing aan.
Als u van mening bent dat u onterecht geroyeerd bent door Yarden, neem dan contact op met de verzekeraar. Dat kan per post: Yarden Contact Center, Postbus 10118, 1301 AC Almere onder vermelding van "Betaling Yarden". Of per e-mail: Info@Yarden.nl.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor