'Woekerpolisrapport AFM veel te rooskleurig'
09-10-2014
• leestijd 2 minuten
Toezichthouder AFM schetst een veel te rooskleurig beeld van de oplossingen die verzekeraars treffen voor gedupeerde consumenten met woekerpolissen. Dat stelt de Vereniging Woekerpolis.nl in reactie op het donderdag verschenen rapport van de AFM.
'Veel acties geen echte oplossingen'
Ab Flipse, voorzitter van de claimorganisatie, wijst erop dat de gegevens die de financiële waakhond gebruikt, zijn aangeleverd door de verzekeraars zelf. Veel van de acties die in de cijfers zijn meegeteld, zijn volgens Flipse helemaal geen echte oplossingen. Hij schat in dat het aantal gerapporteerde acties op zijn minst door twee moet worden gedeeld, om een reëel beeld te krijgen.
'Complex'
,,Reaal heeft bijvoorbeeld meer dan 1 miljoen flyers en brieven verstuurd. Maar verplaats je nu eens in een gedupeerde consument. De situatie is vaak zo complex. Het is niet in een brief uit te leggen wat die precies moet doen om zijn polis te herstellen. Dat kan alleen in een persoonlijk gesprek, waarbij het dossier van de klant gezamenlijk wordt doorgenomen'', aldus Flipse.
Meldpunt
Zijn vereniging heeft inmiddels op internet een meldpunt geopend voor bezitters van een woekerpolis. De vereniging wil met het meldpunt onder meer controleren of de afhandeling van de polissen verloopt zoals verzekeraars aan de AFM rapporteren.
Woekerpolisaffaire
De woekerpolisaffaire houdt de gemoederen in de financiële wereld al jaren bezig. In 2006 kwam aan het licht dat bij veel beleggingsverzekeringen veel te hoge kosten in rekening zijn gebracht.
Gedeputeerden mobiliseren
Claimorganisaties proberen gedupeerden sindsdien te mobiliseren om schadevergoedingen los te krijgen bij de verzekeraars. Maar er zijn veel mensen die nu nog steeds zo'n lopende woekerpolis hebben. De verzekeraars hadden met de AFM afgesproken om voor die klanten een oplossing te zoeken. ANP