Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Woekerpolis omzetten moet gratis
10-12-2011
•
leestijd 4 minuten
•
60 keer bekeken
•
Tussenpersonen rekenen stevige tarieven voor het omzetten van een woekerpolis. Dit zou eigenlijk gratis moeten zijn, want de klant heeft in het verleden al provisie betaald. Tussenpersonen hebben een zorgplicht en mogen klanten geen extra vergoeding in rekening brengen voor het hersteladvies.
Kassa besteedde hier al
eerder
aandacht aan. Kapé Breukelaar, Kassa's vaste financieel analist, heeft steeds benadrukt dat tussenpersonen én verzekeraar de verantwoordelijkheid hebben kosteloos hun klanten met woekerpolissen van advies te voorzien. Ook moeten ze bijstaan bij het aanpassen of omzetten van een woekerpolis naar een product met lagere kosten.
Minister en AFM: het moet gratis
Die mening van Kapé Breukelaar wordt intussen gedeeld door de Minister van Financiën Jan Kees de Jager.
"De beleggingsverzekering is destijds of rechtstreeks aan de klant verkocht of via een adviseur. Als er destijds een adviseur was, is die adviseur de aangewezene om de klant weer te adviseren. De adviseur heeft destijds immers een vergoeding ontvangen voor zijn rol bij het afsluiten van de verzekeringen of ontvangt deze zelfs nog steeds. Uitvloeisel van de rol die de adviseur destijds op zich heeft genomen en waarvoor hij ook beloond is, is dat dezelfde adviseur nu ook (kosteloos) de klant adviseert over aanpassingen van datzelfde product. Als de klant geen adviseur (meer) heeft of om wat voor reden dan ook niet meer naar de adviseur die destijds de beleggingsverzekering heeft geadviseerd wil, bieden de meeste verzekeraars daar oplossingen voor, bijvoorbeeld door middel van een helpdesk van de verzekeraar zelf. De verzekeraar brengt daarvoor de klant geen kosten in rekening. Ook kan de verzekeraar de klant die geen adviseur (meer) heeft wijzen op alternatieve adviesmogelijkheden. "
Klik
hier
voor de gehele brief van de minister aan de Tweede Kamer.
Ook de Autoriteit Financiële Markten is helder: "De AFM is van mening dat de adviseur die destijds het advies over de beleggingsverzekering heeft gegeven, de klant nu zou moeten adviseren zonder opnieuw advieskosten in rekening te brengen. De 'oude' adviseur heeft voor dit advies immers doorgaans een vergoeding ontvangen of ontvangt deze nog steeds. Zie voor het gehele document
hier
.
De branchevereniging van tussenpersonen, de
Adfiz
, vindt ook dat het kosteloos moet. Het standpunt van Adfiz is
hier
te lezen.
Tussenpersonen brengen honderden euro's in rekening
Het lijkt dus helder. De tussenpersoon heeft voor zijn werk zowel een eenmalige provisie ontvangen als vele jaren een doorlopende provisie. Voor dat geld is hij verplicht onderhoud te leveren en de klant behulpzaam te zijn bij aanpassing of het oversluiten van de woekerpolis naar een goedkoper product. In de praktijk gaat het niet altijd soepel. Tussenpersonen berekenen – tegen alle afspraken in - opnieuw honderden euro's voor hun advies. Verzekeraars staan niet automatisch klaar voor hun klanten, zoals wel zou moeten. Bas Millenaar is commercieel directeur van de 166 vestigingen van de
Hypotheker
. Hij reageert in Kassa op enkele klachten van klanten die bij een omzetting een bedrag van €995 moesten betalen. Hij benadrukt in de uitzending dat de grondhouding van de Hypotheker ook moet zijn dat reparatie van een woekerpolis kosteloos moet.
De tussenpersoon is verdwenen
Een andere veelgehoorde klacht is dat de tussenpersoon er niet meer is. Als het goed is, wordt de portefeuille van de "oude" tussenpersoon overgedragen aan een nieuwe tussenpersoon, met alle rechten en plichten. Dat is niet altijd het geval en wat moet je dan? Dan klop je aan bij je verzekeraar. Dat is per slot van rekening degene die die slechte polis op de markt heeft gezet en deze via tussenpersonen aan de man heeft gebracht.
Kassa was benieuwd hoe het Verbond van Verzekeraars de verantwoordelijkheid van verzekeraar ziet. Richard Weurding, directeur van het
Verbond van Verzekeraars
verklaart in Kassa dat verzekeraars primair de taak en verantwoordelijkheid hebben om als de klant dat wenst de woekerpolis zonder kosten aan te passen of om te zetten. Ook gaat het Verbond erop toezien dat verzekeraars dat ook daadwerkelijk doen, Weurding. "Iedereen moet goed geholpen worden en niemand mag tussen wal en schip vallen."
Lees
hier
de statement van het Verbond van Verzekeraars.
Eindelijk duidelijkheid?
Er kan nu geen enkele discussie meer zijn: de minister, de toezichthouder, de tussenpersonen en de verzekeraars moeten er nu allemaal eindelijk van doordrongen zijn dat mensen met een woekerpolis gratis moeten worden bijgestaan bij herstel van hun woekerpolis.
Raadpleeg voor meer informatie ons
dossier over woekerpolissen
.
Kassa heeft al vaker aandacht besteed aan de woekerpolissen. Bekijk de uitzending terug van
30 oktober 2010,
22 januari 2011,
5 februari 2011,
5 maart 2011 en
12 maart 2011.
Hoe nu verder? Kassa's vaste financieel analist Kapé Breukelaar heeft in
een artikel
in FiscAlert een aantal adviezen op een rijtje gezet.