Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
'WK stuwt tv-verkoop met 7 procent'
18-05-2010
•
leestijd 1 minuten
•
1341 keer bekeken
•
Het WK voetbal in Zuid-Afrika gaat de verkoop van televisies de komende weken stimuleren. Marktonderzoeker GfK Retail & Technology verwacht dat er 75.000 extra tv's worden verkocht dankzij het voetbalfeest. Dit komt neer op een stijging van 7 procent ten opzichte van een 'normale' verkoopperiode.
De verkoop zal hoger zijn dan voorafgaand aan het Europees kampioenschap voetbal in 2008, toen 70.000 toestellen over de toonbank gingen. De inkomsten zijn echter wel lager voor de tv-verkopers. Door aanhoudende prijsdalingen van platte televisies komt er 41 miljoen euro aan extra omzet binnen tegen 60 miljoen euro twee jaar geleden.
Voor de winkeliers is vooral de week na de uitkering van het vakantiegeld belangrijk. Consumenten kunnen dan toch een nieuwe televisie aanschaffen, zo denkt GfK, hoewel zij het moeilijker hebben gekregen door de economische recessie.
In het WK-jaar 2002 regeerde de gewone beeldbuis nog, in 2006 was dat al de lcd-televisie. Winkeliers en fabrikanten zullen nu vooral pronken met led-tv's en tv's die 3D-beelden kunnen laten zien.
Aan een 3D-tv heeft een koper tijdens het WK nog weinig. De wedstrijden worden in Nederland naar verwachting niet live in 3D uitgezonden. Ook zijn er nog weinig films met driedimensionale beelden voorhanden. Toch zal de technologie wel nieuwsgierige kijkers naar de winkel trekken, denkt GfK.
De marktonderzoeker verwacht dat de tv-verkoop in geheel 2010 met 5 procent toeneemt tot 1,96 miljoen stuks. De gemiddelde verkoopprijs van een platte televisie zal 549 euro bedragen tegen 657 euro vorig jaar.
Bron: ANP