Winkelier kan online consument niet bijbenen
29-11-2011
• leestijd 1 minuten
Nederlandse winkeliers kunnen het snel veranderende koopgedrag van klanten nauwelijks bijbenen. Vooral het onlineaanbod van winkels blijft vaak achter bij het aanbod in hun 'stenen' winkel. Dat blijkt uit onderzoek van Rabobank die maandag de zogeheten eVisie bekend maakte.
Onvoldoende klantgericht
De bank concludeert onder meer dat de gemiddelde ondernemer zijn verkoopkanalen niet of onvoldoende klantgericht inzet. Ook zien winkeliers internet vooral als verplichte aanvulling op de reguliere verkoop.
Koopgedrag wijzigt snel
Rabobank stelt dat het koopgedrag van de Nederlandse consument snel en ingrijpend wijzigt. Het aantal online aankooptransacties stijgt sterk: van 19,5 miljoen in 2011 tot naar verwachting 73 miljoen in 2011. Dat komt neer op zo'n 200.000 online bestellingen per dag. Ook de omzet stijgt hard. De online consumentenbestedingen stegen van 1,37 miljard euro in 2005 naar 7,7 miljard euro in 2010. In 2011 wordt een omzet verwacht van meer dan 9 miljard euro.
Bron: ANP /
Vastgoedmarkt.nl