Winkelen via internet stuit op hindernissen
22-10-2009
• leestijd 1 minuten
Winkelen op buitenlandse websites gaat niet altijd even makkelijk. Consumenten lopen tegen diverse hindernissen aan als ze online iets willen bestellen. Dit blijkt uit het donderdag gepubliceerde Mystery shopping-onderzoek dat in opdracht van de Europese Commissie is uitgevoerd.
Vooral beperkingen bij de registratie, het transport en de betaling kunnen de koper opbreken. Voor landen als Cyprus, Malta, Luxemburg en Litouwen zorgt dit bijvoorbeeld voor een beperking in het aanbod, blijkt uit het onderzoek. Op buitenlandse websites was het vaak niet mogelijk een van deze landen te selecteren in het registratieformulier.
Ook kan een ondernemer gewoon weigeren aan een bepaald land te leveren, omdat hij vrij is om te kiezen met wie hij zaken doet. Een reden kan zijn dat de ondernemer het risico op beschadiging tijdens het transport te groot vindt, nu dit risico pas bij levering op de consument overgaat.
Aan het onderzoek deden 'mystery shoppers' in alle 27 lidstaten van de Europese Unie mee. Hun boodschappenlijst bestond uit honderd verschillende producten, waaronder boeken, sportartikelen, beeldschermen, horloges, jassen en een koelkast. In ieder land werd voor ieder product ook naar vijf aanbiedingen gezocht. In totaal vonden de shoppers 16.694 aanbiedingen bij ruim vierduizend verschillende winkels.
De Nederlandse deelnemers vonden voor de honderd producten 705 aanbiedingen, waarvan 205 op Nederlandse websites en vijfhonderd op buitenlandse. Voor 31 procent van de producten vonden de Nederlandse internetklanten uitsluitend aanbiedingen in het buitenland. Een relatief groot aanbod in eigen land vonden de shoppers ook in Frankrijk, Duitsland, Zweden en Groot-Brittannië.
ANP