Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Wild in supermarkten niet altijd wild

19-12-2015
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
55 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
In aanloop naar de feestdagen liggen de supermarkten vol met wildproducten. Vlees van vrij wild, zou je zeggen. Echter is een groot deel hiervan gekweekt wild, wat erop neerkomt dat deze dieren, net als regulier vlees uit de vee-industrie, in krappe hokken op hun dood wachten. Dat zou je niet zeggen als je naar de vrolijke verpakkingen in de supermarkten kijkt.
Verschil vrij wild en kweekwild
De term 'wild' is niet beschermd en mag dus vrij gebruikt worden. Echter is er een groot verschil tussen vrij wild en zogenoemd kweekwild. Vrij wild verwijst naar wild dat in de vrije natuur heeft geleefd. Kweekwild is echter iets heel anders. Deze dieren (veelal konijnen en eenden) leven in kleine hokken en lopen niet buiten. De omstandigheden qua dierenwelzijn van kweekwild zijn vergelijkbaar met de reguliere bio-industrie. Niet direct wat je zou verwachten bij de term 'wild'.
Onderzoek naar etiketinformatie
Questionmark deed net als vorig jaar ook dit jaar weer onderzoek naar de wildproducten in de supermarkten en de claims die daarbij worden gebruikt. Zij bekeken 45 wildproducten uit de grote supermarkten en riepen mensen zelf op om met gebruik van een app in de winkels wildproducten te scannen en door te sturen. Het onderzoek wijst uit dat de wetgeving omtrent etiketinformatie in Nederland nog steeds tekort schiet. Op 29 van de 45 producten staat een herkomstland vermeld. Op 27 van de 45 producten staat vermeld of het dier gekweekt is of echt wild betreft. Questionmark pleit ervoor dat de term 'wild' wettelijk beschermd zou moeten worden om consumenten te behoeden voor verwarrende informatie op verpakkingen. Het hele onderzoek van Questionmark vind je hier
Misleidende verpakkingen
Questionmark pleit voor transparantie bij supermarkten en keek in hun onderzoek naar misleidende verpakkingen. Een voorbeeld daar van is de tem 'culinair-wild' die Albert Heijn vorig jaar op haar kweekwild producten gebruikte. Dit jaar wees Questionmark op een misleidende verpakking van supermarkt Plus. Op de verpakkingen van zowel de eend en het konijn van de PLUS staat 'Wild uit de Nederlandse natuur', terwijl het hier niet gaat om vrij wild. PLUS laat Kassa weten dit direct aan te gaan passen. Vanaf eind volgende week ligt de aangepaste verpakking in de winkels.
Kleine lettertjes
Voor consumenten is het van belang om in de supermarkt bij het aanschaffen van wildproducten kritisch te kijken naar de claims over wild. Vaak staat in de kleine lettertjes dat het kweekwild betreft. Questionmark vindt het belangrijk dat supermarkten hier transparant in zijn en de consument weet wat hij koopt. Handig om te onthouden als je in de supermarkt naar wild kijkt: wild zwijn, ree kangoeroe en haas zijn bijna altijd wild. Eend en konijn zijn bijna nooit vrij wild en dus kweekwild.
Kweekkonijnen
Wakker Dier heeft onderzoek gedaan naar welzijn en huisvesting van konijnen die je in de supermarkt kunt kopen. Deze konijnen zijn gekweekt wild en leven vooral in dieronvriendelijke kooisystemen. Hier zijn verschillende mogelijkheden in te onderscheiden. Vrijwel alle geïmporteerde konijnen leven in de traditionele kooi (iets meer dan een A4-tje ruimte per konijn, kunnen niet huppelen, rechtop zitten of languit liggen). In Nederland wordt gebruik gemaakt van de zogenaamd 'welzijnskooi' (iets meer ruimte, konijnen kunnen rechtop zitten, veertien tot zeventien dieren per m2). In Nederland is er maar één bedrijf die konijnen houdt volgens de voorwaarden van het Beter Leven Keurmerk 1 ster. Dit houdt onder anderen in dat de konijnen hier meer ruimte hebben en daglicht in de stal.
Supermarkten
Naar aanleiding van het onderzoek van Wakker Dier naar het dierenwelzijn van kweekkonijnen geeft een aantal supermarkten aan te gaan kijken naar alternatieven voor meer diervriendelijke huisvesting van de de kweekkonijnen die zij verkopen. Wakker Dier geeft aan dat op dit moment alleen Dirk van den Broek, Dekamarkt en Jan Linders direct stappen hebben gezet om hogere welzijnseisen te stellen aan haar konijnenvlees. De overige supermarkten hebben nog geen harde toezeggingen gedaan. Wakker Dier vindt dat supermarkten kweekwild geen wild moeten noemen, dit is misleidend voor consumenten.
Reactie Jumbo
Waar Jumbo eerder koos voor konijnenvlees met een Beter Leven Keurmerk 1 ster, zijn zij hier kortgelden weer van afgestapt. Jumbo laat Kassa weten haar leveranciers aan te sporten om aandacht te hebben voor dierenwelzijn. "Als er stappen gezet kunnen worden om de leefomstandigheden van dieren verder te verbeteren, dan moedigen wij dit altijd aan." Jumbo verwacht volgend jaar op grond van nieuwe uitgangspunten de situatie te gaan bekijken en Wakker Dier op de hoogte te houden.
Reactie Albert Heijn
Albert Heijn geeft aan samen te werken met enkele duurzame konijnenhouderijen. Wat betreft de term 'wild' geeft Albert Heijn aan dat de tekst 'wildsmaak' alleen staat op producten die afkomstig zijn van vrij wild, met als uitzondering de hertenbiefstuk (gekweekt wild), waar deze tekst ook op staat. Verder staat op de verpakking een afbeelding van de diersoort waarvan het product afkomstig is.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!