Wientjes: consumentenvertrouwen cruciaal
17-09-2011
• leestijd 1 minuten
Het consumentenvertrouwen is cruciaal voor hoe het verder gaat met de economie in Nederland en Europa. Dit zegt voorzitter Bernard Wientjes van ondernemersorganisatie VNO-NCW in een interview met Het Financieele Dagblad van zaterdag.
'Het is allemaal psychologie'
Hij memoreert dat de autoverkopen halveerden na het faillissement van zakenbank Lehman Brothers in 2008, zonder dat er sprake was van een dalende koopkracht of een stijgende werkloosheid. ,,Het is allemaal psychologie'', volgens de werkgeversvoorman. ,,Angst en onzekerheid leiden tot uitstelgedrag.'' Met economisch desastreuze gevolgen, omdat in onze luxemaatschappij 70 tot 80 procent van de aankopen zonder problemen een jaar of langer kan worden uitgesteld, volgens Wientjes.
Pensioenstelsel
Behalve de onzekerheid over de eurocrisis, speelt in Nederland nog de discussie over de aanpassing van het pensioenstelsel. Wientjes hoopt dat met het huidige pensioenakkoord van de sociale partners en de regering de onrust daarover zal afnemen. Overigens moet de FNV Federatieraad volgende week nog een definitief oordeel uitspreken over het nieuwe stelsel.
ANP