Wie niks van plan is, koopt het meest
19-07-2010
• leestijd 1 minuten
Mensen die zonder een speciaal doel een winkel binnenstappen, doen het vaakst toch een aankoop. Consumenten die met een vooropgezet plan diverse winkels bezoeken, kopen juist het minst. Impulsaankopen worden niet opgewekt door reclame voor de winkel vooraf.
Dat hebben onderzoekers van de universiteiten van Tilburg, Pennsylvania en Madrid ontdekt in een langlopend onderzoek naar externe factoren die het koopgedrag beïnvloeden. De wetenschappers lieten 441 Nederlandse huishoudens twee weken lang een winkeldagboek bijhouden. In die tijd werden drieduizend winkels bezocht en 18.000 aankopen gedaan, aldus de Tilburgse universiteit dinsdag.
Mensen die naar een bepaalde winkel gaan om te profiteren van een speciale aanbieding of om daar een speciaal product te kopen, doen gericht inkopen en nemen vrijwel niks extra's mee naar huis. Maar wie een winkel opzoekt in de verwachting dat de prijzen daar laag zijn, is wel geneigd tot impulsaankopen. ,,Kennelijk rechtvaardigt het voordeeltje de aankoop'', aldus de onderzoekers.
Televisiereclame, folders in de brievenbus en reclamemails verleiden consumenten niet tot een aankoop. Ze gaan daarna niet speciaal naar de winkel om het aangeprezen product te kopen. Als ze echter in een winkel zijn en daar nogmaals de aanbieding zien waarvoor ze ook al reclame hadden gekregen, zijn ze wel eerder geneigd die spullen kopen.
De onderzoekers hebben geld gekregen om hun onderzoek ook in zes andere landen te gaan doen. De eerste resultaten uit China en Brazilië komen volgens hen al binnen.
Bron: ANP