Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Westburg Schaatsreizen rijdt scheve schaats
20-09-2012
•
leestijd 4 minuten
•
50 keer bekeken
•
Tientallen mensen kochten voor honderden euro’s tickets bij Westburg Schaatsreizen. Mooie plaatsen voor het EK schaatsen in Heerenveen. Een leuk uitje in januari dacht ook Janine Mulder.
Dat ging helaas niet helemaal volgens plan. Mevrouw Mulder: “Ik heb in november twee kaartjes gekocht op
www.schaatsreisheerenveen.nl
, één van de sites van Westburg. De twee schaatstickets kostten 167,50 euro. Vijf dagen voor het EK kreeg ik een mailtje dat het feest niet door zou gaan. Ik heb toen gelijk aangegeven dat ik mijn geld terug wilde. Maar dat is na bijna drie maanden nog stééds niet gebeurd!”
Ook Ank Vos bestelde twee kaartjes bij Westburg. “Ik heb zelfs een heel schaatsarrangement bij Westburg geboekt. Twee tickets en twee overnachtingen in een hotel à 487,- euro. Ik kreeg twee weken van tevoren een mailtje waarin stond dat het uitje niet door kon gaan. Ik heb nog steeds mijn geld niet terug gekregen,” zegt mevrouw Vos.
Niet meer bereikbaar
Beide dames bellen afzonderlijk van elkaar tientallen keren met Westburg. In de gesprekken wordt keer op keer toegezegd dat het geld eraan komt. Maar Westburg Schaatsreizen blijkt steeds moeilijker te bereiken. De telefoon wordt niet meer opgepakt. Janine Mulder: “Toen heb ik geprobeerd te mailen. Ik kreeg wel altijd mailtjes terug. Het waren altijd standaardmailtjes waarin werd beloofd dat het geld eraan kwam. De ene keer zou het binnen twee weken zijn. De andere keer was het een paar dagen.” Ook Ank Vos doet er alles aan om haar geld teruggestort te krijgen. “Ik heb gebeld en gemaild. Dat verliep allemaal zeer moeizaam. We kregen hem niet te pakken of de mailbox was vol. We hebben zelfs het hotel dat we geboekt hadden gebeld en die kende Westburg Schaatsreizen helemaal niet. Ze vertelden ons ook dat het hotel een jaar van tevoren altijd al is volgeboekt door topschaatsers.”
Zoektocht
Janine Mulder en Ank Vos zijn niet de enige gedupeerden. De Verlenging van Kassa kreeg meer klachten over Westburg Schaatsreizen. De schaatsfans hebben tussen de 150,- en bijna 1.500,- euro betaald. Ze kregen geen kaarten en konden naar hun centen fluiten. Tijd om op zoek te gaan naar de verkoper van de schaatstickets. We bellen en mailen naar de directie van Westburg Schaatsreizen, maar ook wij kregen geen reactie. We gingen verder op onderzoek en kwamen via de Kamer van Koophandel uit op twee verschillende adressen. Het eerste blijkt een groot bedrijvenpand te zijn. De receptionist hier zegt nooit van Westburg Schaatsreizen gehoord te hebben. Het tweede adres is een privé-adres. We bellen aan, er wordt niet open gedaan.
Reactie Westburg:
Geen spoor te bekennen van directeur Edward Rodenburg. Maar één dag voor de uitzending krijgt de redactie dan eindelijk een kort mailtje van de directie van Westburg Schaatsreizen:
“Wij herkennen ons niet in de klachten. Iedere cliënt krijgt waar hij/zij recht op heeft. We handelen de zaken af volgens de leveringsvoorwaarden die op onze website staan en waar de cliënten mee akkoord zijn gegaan.”
Leveringsvoorwaarden niet geldig
Volgens advocaat Gabor Altena zijn de leveringsvoorwaarden niet geldig: “In hun voorwaarden zeggen ze dat ze je binnen 15 weken een creditnota zullen sturen. En dan hebben ze, volgens hun voorwaarden, wéér 15 weken om te betalen. In hun aanvullende voorwaarden zeggen ze zelfs nóg langer erover te mogen doen. Dat is natuurlijk onzin. Feit is dat Westburg Schaatsreizen zijn verplichtingen niet nakomt. Hij kan van alles opnemen in zijn algemene voorwaarden, maar je moet het iedere keer toetsen aan de wet. Als je dat doet dan zijn de voorwaarden in dit geval niet bindend. Volgens de wet ‘overeenkomst op afstand’ hadden de dames het geld voor de tickets binnen dertig dagen terug moeten hebben.”
KNSB werkt niet met wederverkopers
Daarnaast zijn er maar twee officiële adressen voor de verkoop van schaatstickets. Joke Wittenberg van de Koninklijke Nederlandse Schaatsbond: “De KNSB werkt in principe niet met wederverkopers. De enige die kaarten mogen verkopen zijn de KNSB en Thialf. We zijn absoluut niet blij met dit soort praktijken en zeker niet als bedrijven de kaartjes duurder doorverkopen.”
Maar kan Westburg hier ook een boete voor krijgen? “Nee, in principe is het nog niet strafbaar. Maar als de Schaatsbond het niet eens is met wat Westburg, en vele andere ‘bedrijfjes’, doen dan kunnen ze de schaatstickets op naam gaan stellen. Dat helpt al heel wat”, zegt Gabor Altena.
Tip
Voor de gedupeerden heeft de advocaat nog een tip: “Wanneer mensen hun geld terug willen kunnen ze zich het best gaan verenigen en één advocaat zoeken. Die kan dan het faillissement van het bedrijf aanvragen. Als het bedrijf failliet verklaard is, wordt een curator aangewezen. Die gaat de financiële wandel van het bedrijf na en zoekt op waar het geld is.”
--
Update 27 april 2009
Janine Mulder zat op maandag 23 maart 2009 in De Verlenging. Ze had in november 2008 167,50 euro overgemaakt aan Westburg Schaatsreizen voor twee kaartjes voor het EK schaatsen in Heerenveen.Vijf dagen voor het EK kreeg ze een mailtje dat het niet doorging. Westburg had niet genoeg kaartjes gekregen. Ze heeft meteen gebeld en gemaild dat ze haar geld terug wilde. Maar dat is nog steeds niet gebeurd. Ze is wel naar het EK schaatsen geweest, want ze heeft op het laatste nippertje voor veel geld andere kaarten kunnen kopen.
Een dag na de uitzending van Kassa, de Verlenging kreeg ze een brief van Westburg Schaatsreizen dat ze een bonafide bedrijf zijn en dat ze beter de voorwaarden had moeten lezen. En dat ze echt wel haar geld terugkrijgt, kan alleen nog even duren. Op de dag van onze opnames voor de compilatie kreeg Janine Mulder al haar geld terug van Westburg Schaatsreizen.