Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Wereldwijde ophef na aankondiging update-stop Sonos

25-01-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
253 keer bekeken
  •  
Speakerfabrikant Sonos krijgt het voor elkaar om met één mail een schare jarenlange trouwe fans te veranderen in mensen die nooit meer een product van het bedrijf willen kopen. Het bedrijf kondigde aan in mei te stoppen met updates voor een serie van oudere producten. Sonos kwam twee dagen later met aanvullende uitleg, maar de PR-schade lijkt enorm.
Consumenten beginnen vaak met één of enkele Sonosproducten en breiden hun systeem over verloop van tijd uit met meer producten, soms verspreid over het hele huis. Het zijn ‘slimme’ speakers die je aan elkaar kunt koppelen en makkelijk te gebruiken zijn voor streamingservices als Spotify en Apple Music. Maar dat komt vanaf mei voor een hele reeks wat oudere producten allemaal op de tocht te staan, schrijft het bedrijf in een eerste mail deze week aan hun klanten.
Vanaf mei krijgen de oudere producten “geen softwareupdates en nieuwe functies meer. Na verloop van tijd zal de toegang tot services en de algehele functionaliteit hiervan hinder kunnen ondervinden”. En: “Dit gaat de luisterbeleving beïnvloeden.” Twee maanden terug gaf Sonos nog aan dat het bedrijf helemaal geen plannen had om te stoppen met updates.

Tekst gaat onder de tweets verder.

Geen passend alternatief

Sonos biedt klanten wel direct een alternatief, maar dat schiet bij veel mensen in het verkeerde keelgat. Eigenaren van de apparaten die geen updates meer krijgen, kunnen die inruilen. Ze krijgen dan 30 procent korting op nieuwe producten. Dat vinden veel klanten maar mager omdat het gaat om een prijzig speakersysteem dat ze vaak nog maar 5 of 6 jaar terug hebben aangeschaft. En als klanten hier gebruik van maken worden de oude producten in de zogeheten ‘Recycle Mode’ gezet. Daarmee worden de apparaten na 21 dagen automatisch softwarematig permanent gedeactiveerd.
Op sociale media reageren klanten woedend. Mensen die jarenlang fan zijn van de producten van het bedrijf zijn er opeens helemaal klaar mee. Over de hele wereld wordt de hashtag #SonosBoycott gebruikt.

Tekst gaat onder de tweets verder.
CEO Patrick Spence van Sonos reageert twee dagen later met een statement op de ophef. Hij benadrukt dat de apparaten na mei gewoon blijven werken ondanks dat ze geen updates krijgen. Maar het bedrijf geeft geen garantie hoelang alle functionaliteit behouden blijft zonder updates. Ook geeft de CEO geen duidelijke oplossing voor een probleem met de koppeling van oude en nieuwe apparaten. Voor klanten was het een pré dat ze hun nieuw aangeschafte Sonos-apparatuur konden verbinden met de speakers die ze al hadden. Maar nu krijgen nieuwere apparaten ook geen updates meer als ze gekoppeld zijn aan de oudere. Dus voelen klanten zich gedwongen de oude producten te vervangen of nieuwe boxen los van de oude te gebruiken.
De volledige reactie van Sonos kun je hieronder downloaden.

Meer over:

sonos, update, speakers
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!