Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Welke vouwfiets is het beste?

18-01-2010
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
4900 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Kassa test in samenwerking met de Fietsersbond tien vouwfietsen. Welke vouwfiets heeft het beste rijcomfort, vouwt het makkelijkst in en uit en welk stalen ros is het handigst in het dagelijks gebruik. Een groep fanatieke fietsers testen de vouwfietsen uitvoerig.
Naast het consumentenpanel hebben Kees Bakker van de Fietsersbond en Arend Schwab, onderzoeker aan de TU Delft, de tien vouwfietsen kritisch onderzocht. Schwab doet onderzoek naar de ideale fiets. De fietsexperts kregen nog een aantal technische vragen voor hun kiezen. Zo keken zij naar het gebruikte materiaal, de duurzaamheid en de stevigheid van de fietsconstructies.
Vouwgemak van de fiets
Eerst worden alle fietsen beoordeeld op hun vouwgemak? De A-bike is licht, compact en gemakkelijk te tillen. Het opgevouwen pakketje is met één hand te dragen. Daarvoor krijgt de fiets een tien. Maar dat is ook het enige positieve dat de testers kunnen zeggen over deze vouwfiets. Zo vindt één van de tester deze fiets levensgevaarlijk om op te fietsen. De fietsexperts geven ook alleen een voldoende voor het vouwgemak en het handzame pakketje. TU-onderzoeker Arend Schwab zegt: “Het is geen fiets, maar een klein stepje met trappers.”
Lichte fietsen
De Giant en Strida zijn volgens onze testers de lichtste fietsen om te tillen. De Strida heeft een heel ander vouwmechanisme dan de rest. Er blijft een lang smal pakket over dat je met één hand kunt tillen. De Strida heeft een snaaraandrijving en geen klassieke ketting, zodat je geen smeer aan je handen krijgt!
Probleemloos te vouwen
De Brompton is de duurste fiets in deze test. De fiets vouwt probleemloos in en uit. De ingeklapte fiets rolt op kleine wieltjes; zodat je hem als een soort koffer achter je aan kunt trekken. Tillen hoeft dus niet. En dat is prettig, want de testers vonden de fiets met 12,9 kilo aan de zware kant.
Bijna een gewone stadsfiets
De Batavus fiets heeft als enige 24 inch wielen en lijkt qua grootte bijna op een gewone stadsfiets. De meeste vouwfietsen hebben 16 of 20 inch banden. De Batavus vouwt soepel in en uit elkaar, maar het pakket wat overblijft is enorm. Een tester denkt dat het pakket moeilijk in de achterbak van een gemiddelde auto past. “Je hebt een aanhanger nodig om deze fiets te verslepen.”
Fietsproef
Daarna is het tijd voor een uitgebreide fietsproef. De dure Brompton slaat zich zeer goed door dit onderdeel heen. Hij fietst, stuurt en remt goed. Hij eindigt zowel bij de consumenten als experts met een dikke 8 op de eerste plaats.
'Titanic op wielen'
De Batavus met de 24 inch wielen scoort redelijk op fietsgemak. Hij fietst goed, zit lekker en het zadel kan hoog waardoor de fiets geschikt is voor lange mensen. Één van de testers typeert de Batavus “als een Titanic op wielen, omdat het stuur los zit bij het fietsen.” Onze testers vinden de Batavus niet geschikt voor dagelijks woon- en werkverkeer. Het opgevouwen pakket is te groot om mee te slepen in de trein, maar het zou een prima vakantiefiets zijn.
Rampzalige fiets
De Strida heeft geen versnellingen. Deze bijzondere vouwfiets - die op een enorme A met wielen lijkt - remt té goed en rijdt nerveus en slingerig. “Als je rechtop zit, stuurt die raar en sla je snel achterover”, zeggen de testers. Arend Schwab vindt de fiets onstabiel en alle kanten opzwabberen.
Geen verlichting op veel vouwfietsen
Tot slot kijken de testers of de fietsen goede accessoires hebben zoals een voor- en achterlicht, een spatbord, een kettingkast en een degelijke standaard?
“De Strida ziet er aantrekkelijk uit in de vorm van een A”, vindt een tester. Er is ook een nadeel: verlichting en een fietsstandaard ontbreken.
Zelf lampjes kopen
Ook de Beixo is niet standaard uitgerust met verlichting. Dus je zult zelf nog een paar lampjes moeten kopen om goed zichtbaar te zijn in het verkeer.
Oppassen voor smeer
De Giant is qua uitvoering erg basic. De fiets heeft geen verlichting, geen bagagedrager, geen kettingbeschermer, dus oppassen voor smeer aan je broekspijpen of handen bij het optillen van de fiets.
Ouderwetse dynamo
De HEMA-fiets bezit het hele scala aan (led)lampen en reflectoren. De Limit heeft alleen een voorlicht met een ouderwetse dynamo. Hij heeft wel een overdekte kettingkast, maar wordt gezien als een niet hippe, goedkope damesfiets. De Dahon heeft een stevige dubbele fietsstandaard.
De uitslag van de vouwfietsentest
De rapportcijfers van de deskundigen tellen twee keer zo zwaar als de uitslag van het consumentenpanel. De genoemde prijzen zijn adviesprijzen per 1 januari 2010 en zijn opgevraagd bij de importeurs/fabrikanten/winkelketens.
De Fietsersbond heeft een uitgebreid artikel geschreven over de tien geteste vouwfietsen. U kunt het artikel hier lezen.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!