Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Welk speelgoed moet u nu kiezen?

28-04-2010
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Fallback image for card
De feestdagen zijn in aantocht! Ouders worden bedolven onder speelgoedcommercials, reclamefolders van speelgoedwinkels en verlanglijstjes van hun kinderen. Hoe kies je voor je kinderen het juiste speelgoed?
Volgens speelgoeddeskundige Marianne de Valck moet je als ouder vooral kijken naar wat goed is voor jouw kind. Kijk dus vooral eerst naar je kinderen en laat je niet te veel leiden door lijstjes en reclames.
Jaarlijks wordt er de verkiezing Speelgoed van het Jaar georganiseerd. Door een vakjury worden in vijf leeftijdscategorieën vijf artikelen genomineerd. Vervolgens kan heel Nederland stemmen. Het artikel met de meeste stemmen wordt de winnaar. Dit jaar zijn de volgende artikelen tot winnaar verkozen:
Categorie
Artikel
Leverancier
Volgens Marianne de Valck moeten ouders niet te veel achter de sticker met het blauwe logo aanlopen. Ouders moeten de verkiezing vooral zien als kooptip. Veel mensen weten niet dat het een marketinginstrument is. De organisatie van de verkiezing is in handen van de Stichting SpeelGoed Nederland. Die stichting heeft als doel het bevorderen van goed speelgoed en de stichting is net als de verkiezing in het leven geroepen door fabrikanten en detaillisten.
Marianne de Valck heeft dan ook aanmerkingen op de verkiezing. Één van de regels om voor de jurering in aanmerking te komen is dat het speelgoed algemeen verkrijgbaar moet zijn. Kleinere fabrikanten hebben hierdoor minder kans om mee te dingen naar een nominatie. Bovendien zijn er aan de deelname kosten verbonden. De jury beoordeelt alleen maar wat op tafel terecht komt, niet wat er verder nog op de markt verschijnt. Er wordt niet naar vergelijkbare producten gekeken.
Volgens Miesje van Rijn van de Stichting SpeelGoed Nederland (de organisatie achter de Verkiezing Speelgoed van het Jaar) is het daar niet mee eens. De verkiezing is inderdaad een initiatief van leveranciers en detaillisten en is er ook voor om te zorgen dat speelgoed in de gedachten van mensen terechtkomt. Toch wordt er niet alleen maar naar een commercieel aspect gekeken. Er wordt afgewogen wat goed speelgoed is met criteria die consumenten ook kunnen gebruiken bij het uitzoeken van speelgoed, zoals de speelwaarde, de prijs-kwaliteitverhouding en hoe ziet het eruit. Het geld dat gevraagd wordt van de fabrikanten is de financiële basis om de verkiezing te organiseren. Volgens Miesje van Rijn heeft dat geen uitsluiting van speelgoed tot gevolg.
Ook met de manier van kiezen is Marianne de Valck het niet eens. De vraag is of met deze verkiezing wel het beste speelgoed wordt verkozen. Kinderen zijn geen deskundigen, die kiezen wat ze er het leukste uit vinden zien. Dan kiezen mensen toch eerder voor duur Lego dan voor een simpel foam-zaagje. Bovendien kunnen ze het speelgoed niet uitproberen.
Het zou beter zijn om meer helderheid te scheppen, zodat het duidelijk is wat er precies verkozen wordt. Je zou kunnen denken aan het product met de grootste vernieuwing, de keus van de klant of de keus van pedagogen, aldus Marianne de Valck.
En wat wil de jeugd zelf graag ontvangen? Wij vroegen het in de speelgoedenquête. Lees verder en kom goed beslagen ten ijs in de pakjesmaand. De complete uitslag vindt u in het tweede, feestelijke nummer van het Kassa Magazine (nu in de winkel!).
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!