Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Weinig oranjegevoel bij het groenteschap

12-11-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
groenten-groot_13.jpg
Mensen kopen graag verse groente uit eigen land, maar dat geldt voor Nederlanders veel minder dan voor Duitsers en Britten, blijkt uit een onderzoek van het Productschap Tuinbouw.
Het grootste gedeelte van de consumenten in de drie landen vindt vermelding van het land van herkomst belangrijk en let er ook op in de winkel, maar het is meestal niet bepalend voor de aankoop. Dan gaat het meer om kwaliteit, smaak en prijs.
Herkomstland belangrijk
Er zijn daarbij wel grote verschillen tussen de landen. Van de Nederlanders let 46 procent niet op het herkomstland, bij de Duitsers kijkt 18 procent daar niet naar en bij de Britten 33 procent. Voor 17 procent van de Nederlandse kopers van verse groente is het herkomstland bepalend. Dat is veel minder dan in Duitsland (38 procent) en het Verenigd Koninkrijk (26 procent).
Beter ingeburgerd
Uit het onderzoek blijkt ook dat het kopen van verse groente en fruit via internet in het Verenigd Koninkrijk meer is ingeburgerd dan in Nederland en Duitsland. Van de Britten koopt 14 procent wel eens groente en fruit online, tegenover 2 procent van de Duitse consumenten en slechts 1 procent van de Nederlanders.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor