Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Wegen en spoor lijden onder bezuinigingen

14-02-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Snelweg_06.jpg
Treinreizigers en automobilisten zullen de komende jaren gaan merken dat verkeersminister Melanie Schultz krap bij kas zit. Woensdag maakte Schultz bekend dat ze een streep zet door de ontwikkeling van zes wegen en dat ze tientallen projecten vertraagt.
Schultz: keuzes maken
Schultz moet tot 2028 in totaal 6,4 miljard euro bezuinigen en daarom moeten er keuzes worden gemaakt. ,,Dat afwegen doet altijd pijn maar het moet wel gebeuren'', zei Schultz bij de presentatie van haar plannen. Er is volgens haar zoveel mogelijk geprobeerd om projecten in stand te houden, omdat dit goed is voor de economie.
Uitstel noodzakelijk
Ook worden flink wat projecten vertraagd of gematigd. Zo komt de tram naar de Uithof in Utrecht er later, net als een aanpassing van het knooppunt Hoevelaken. De Rotterdamsebaan in Den Haag wordt later aangelegd en voor de spoorverbinding tussen Schiphol en Lelystad is 200 miljoen euro minder beschikbaar. Uitstel is volgens Schultz niet leuk maar wel noodzakelijk om tot een evenwichtig voorstel te komen.
Ruimte voor toekomst houden
Voor investeringen in de toekomst blijft geld beschikbaar. ,,Op termijn hebben we 4,7 miljard euro om te investeren'', aldus de minister. Om dat mogelijk te maken moest er extra worden geschrapt en vertraagd. ,,Maar het zou onverstandig zijn om je ogen te sluiten voor de knelpunten die er nog aankomen. Daar moet je ruimte voor houden.''
Veiligheid
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Openbaar Vervoer) kan daardoor in de toekomst 2 miljard euro uitgeven aan de invoering van het Europees spoorveiligheidssysteem ERTMS. Ook is er geld om overwegen veiliger te maken. Schultz kan aan de slag met de aanleg van de Blankenburgtunnel en indien nodig, met de verbreding van de A27 bij Utrecht, zoals in het regeerakkoord staat.
Veel onvrede
Vakbond FNV Bouw & Infra sprak van ,,de zoveelste klap'' voor de bouw en wegwerkers. De bond vreest enorme gevolgen voor de werkgelegenheid. De ANWB vindt het goed dat niet wordt bezuinigd op onderhoud en is tevreden dat de bezuinigingen eerlijk worden verdeeld over weg en spoor.
ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!