Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Weer glijdende treinen door blaadjes

10-11-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
herfst.jpg
De blaadjes vallen weer van de bomen en dat betekent: doorglijdende treinen. Ondanks een investering van vele miljoenen blijven blaadjes een terugkerend probleem voor de NS en Prorail.
Oude koplopers en sprinters maken geen gebruik van magneetremmen en dat betekent dat ze bij glad spoor kunnen doorglijden. Zo gleed gisteren tot twee keer toe een trein voorbij station Assen. Reizigers konden in Haren uitstappen en de trein terugnemen. Veiligheidsorganisatie de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) geeft in De Telegraaf aan dat magneetremmen een oplossing zijn, doordat deze meer grip hebben op het spoor. Hierdoor wordt slippen voorkomen. Het IVW heeft onderzoek gedaan naar het doorglijden van treinen tussen 1995 en 2004. In die tijd zijn 54 treinen doorgegleden met consequenties voor de veiligheid. De inspectie schrijft in een rapport in 2007 dat het aantal voorvallen met schade aanzienlijk is, maar nog veel hoger had kunnen zijn. Machinisten melden bij FNV bondgenoten regelmatig dat zij met oude treinen niet op tijd kunnen stoppen. In De Telegraaf laat bestuurder Egon Groen weten dat hij de situatie levensgevaarlijk vindt. Hij heeft de IVW om maatregelen gevraagd. Want de NS wil volgens Groen geen actie ondernemen, omdat de NS de risico's niet hoog inschat. De NS vindt dat magneetremmen pas bij hoge nood ingezet hoeven te worden. Een woordvoerder liet aan De Telegraaf weten dat machinisten voorzichtiger moeten rijden en remmen. Bron: De Telegraaf
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor