Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

'Webwinkels betalen te laat terug'

25-11-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
computer_eng_16.jpg
Webwinkels zijn in veel gevallen laks wanneer ze geld moeten terugbetalen aan de klant. Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek van de Consumentenbond.
31 procent
De belangenorganisatie bestelde bij 211 webwinkels producten en stuurde die binnen twee weken terug. Ruim 31 procent van de onlineretailers stortte het aankoopbedrag niet binnen de wettelijke termijn van veertien dagen terug op de rekening van de klant. Vijftien winkels maakten zelfs helemaal niets over. Bovendien bleek de hoogte van het teruggestorte bedrag vaak niet te kloppen.
Naast het aankoopbedrag hebben consumenten, wanneer zij de complete bestelling terugsturen, recht op terugbetaling van de eventuele bezorgkosten. 39 procent de onderzochte webwinkels laat dat echter na, aldus de Consumentenbond. Modebranche
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) laat weten te gaan optreden tegen webshops die consumenten niet volledig of niet tijdig terugbetalen als zij hun aankoop annuleren. De toezichthouder zal zich hierbij focussen op de modebranche. Daar worden relatief veel gekochte producten (35 procent) teruggestuurd, bijvoorbeeld omdat de maat niet goed is of omdat de kleding toch anders valt dan verwacht.
Boete
Bedrijven riskeren een boete van maximaal 450.000 euro per overtreding. ,,Het recht om kosteloos te annuleren is een van de belangrijkste uitgangspunten bij kopen via internet'', benadrukt ACM-bestuurslid Anita Vegter.
86 dagen
Kleinere webwinkels gaan vaak de fout in, komt naar voren uit het onderzoek. Klauterkabouter.nl bijvoorbeeld, deed er liefst 86 dagen over om het geld terug te storten. Maar ook grote ketens verzaken, zoals elektronicaketen redcoon (61 dagen) en kledingwinkel bonprix (57 dagen) waren laat.
'Tegoed' bij Nespresso
Koffiegigant Nespresso retourneerde het geld niet, maar zette het verschuldigde bedrag als 'tegoed' op een account, zonder de besteller daarvan op de hoogte te stellen. Na een herinnering van de Consumentenbond werd het geld alsnog overgemaakt. Van Yves Rocher kwam helemaal geen geld retour. Hier was sprake van ,,een menselijke fout'' werd de Consumentenbond door het bedrijf te kennen gegeven. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor