Webwinkel op de zwarte lijst
06-03-2013
• leestijd 3 minuten
Dat goederen bestellen op internet nog steeds met de nodige omzichtigheid moet gebeuren, bewijzen de vele gedupeerden van een webshop in aquariumspullen
. Het gaat om een zeer professioneel ogende webwinkel waar allerlei attributen voor je aquarium besteld kunnen worden. Lekker handig, even wat gegevens invullen, geld overmaken en de bestelde zuurstofpomp, waterzuiveraar of aquariumlampen worden thuisbezorgd.
Zo zou het moeten zijn, maar helaas bewijzen de verschillende internetfora dat het bij de winkel niet zo is. Tientallen klachten van klanten die geld overmaken, maar niets ontvangen.
De bedragen die gedupeerden hebben overgemaakt liggen tussen €40 en €300. Mails, telefoontjes, aangetekende brieven en zelfs aangifte bij de politie, niets helpt. Er wordt niet gereageerd, er worden geen goederen geleverd en er wordt geen geld teruggestort.
De verlenging van Kassa gaat op zoek naar de eigenaar van de webwinkel. Na veel onbeantwoorde telefoontjes en e-mails besluit de redactie naar zijn huisadres in Rotterdam af te reizen.
De shopeigenaar Fons van der Hart zucht als hij voor de camera staat: “Ik weet dat het allemaal misloopt, ik ga er snel wat aandoen. Ik ben al 1,5 jaar ziek. En ik ben ook op zoek naar iemand die mijn werkzaamheden kan overnemen. Verder ontvang ik veel spam en ben ik net bezig met een nieuwe telefoonaansluiting. Daarom ben ik ook niet telefonisch bereikbaar. Maar ik beloof dat ik alles in orde maak.”
Drie dagen na dit bezoek stort zijn winkel inderdaad het geld terug van de twee gedupeerden die in de Kassa-studio hun verhaal doen. Zij zijn blij, maar geven aan dat dit pas het begin is. Er zijn nog veel meer gedupeerden die hun goederen of geld opeisen.
Hij belooft op een later tijdstip contact met de redactie op te nemen om te overleggen over de andere gedupeerden, maar we horen niets.
Ondanks zijn ziekte is Van der Hart nog steeds actief. En staat er geen vermelding over moeilijk uit te leveren goederen. Bestellen kan dus wel, maar actief hier op reageren: ho maar!
Ook branchevereniging Dibevo (Dierenbenodigdheden en voeders) heeft genoeg van de aquariumshop. Eind 2007 werd de webwinkel als lid geroyeerd. Aanleiding waren de vele klachten. Toch heeft de winkel nog steeds het logo van de branchevereniging op zijn site staan. En dit mag niet. Van der Hart belooft binnenkort het logo weg te halen. Maar Joost de Jongh, voorzitter Dibevo, heeft genoeg van alle smoesjes: “Hij misleidt consumenten, want het logo staat er nog. We zijn al anderhalf jaar met hem bezig. We hebben er genoeg van. Er is een brief van onze advocaat naar hem verzonden, reageert hij niet dan stappen we naar de rechter.”
Vivian Leloux van Het Juridisch Loket vindt het een begin dat twee mensen hun geld hebben terug gekregen. Maar er zijn nog veel meer benadeelden waarvan de gemaakte afspraken zijn geschonden. “Ziek zijn en apparatuur die niet werkt zijn geen geldende redenen om de afspraken niet na te komen”, zegt Vivian Leloux.
Zij legt uit welke opties gedupeerden nog hebben om hun geld terug te krijgen. “Ze kunnen een incassobureau inschakelen. Maar dan moet je zelf eerst de incassokosten betalen. Als gedupeerden de krachten bundelen, kunnen zij gezamenlijk een advocaat inschakelen die nakoming van de overeenkomst zal eisen.” Leloux: “Het Juridisch Loket kan gedupeerden naar een gezamenlijke advocaat verwijzen om hen bij te staan in deze procedure. Wij zullen een advocaat zoeken die hierin gespecialiseerd is.” Gedupeerden van de aquarium webwinkel kunnen zich aanmelden via het contactformulier op de website van Het Juridisch Loket:
www.juridischloket.nl