Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Wc-papiertest

11-04-2009
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
6720 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Iedereen gebruikt het, en heeft er wel een mening over. Maar wat is nou het allerbeste wc-papier? Tijd voor een test! Een hele woonwijk in Nuland heeft voor Kassa tien verschillende soorten toiletrollen uitgeprobeerd. Met een opmerkelijke uitslag.
De test
Kassa test tien verschillende merken. Het is allemaal toiletpapier met drie lagen, behalve Page, want dat heeft geen laagjes (dat is speciaal geperst papier).
In het Brabantse Nuland proberen meer dan 40 bewoners van het Schoolbuurtje vijf verschillende rollen per persoon uit. Niemand weet welke merken er getest werden. Gedurende 2 weken heeft iedere tester een logboekje bijgehouden waarin alle bevindingen zijn genoteerd. Rolt en scheurt het goed af? Is het papier stevig genoeg? Hoe voelt het aan, is het hard of zacht? Absorbeert het goed? En, ook niet onbelangrijk, ziet het er een beetje mooi uit?
De prijs is per 20 meter berekend, want dat is de gemiddelde lengte van een wc-rol. De lengtes per rol verschillen namelijk nogal (de langste is bijna 28 meter, de kortste iets langer dan 16 meter). Het aantal rollen per verpakking is ook bij ieder merk anders.
WC-papier: feiten en overige uitkomsten uit de test
- Gemiddeld gebruikt de Nederlander 8,5 velletje per keer. Een ruwe schatting van het dagelijkse verbruik in Nederland komt daarmee op 22.000 km wc-papier per dag.
- Uit onderzoek is gebleken dat men per week ongeveer 50 minuten op de wc zit. Dat is dus zo’n 43 uur per jaar.
- Volgens sommigen is de manier waarop je de wc-rol ophangt kenmerkend voor je persoonlijkheid: aan de voorkant betekent dat je open en sociaal bent, rol je vanaf de achterkant dan ben je introvert en verlegen. De meesten in Nuland hangen de wc-rol overigens niet met de afscheurkant naar de muur.
- Ook in het gebruik van wc-papier zit verschil: 75% van de Nederlanders vouwt zijn wc-papier, de rest propt of rolt. Ook daar wijkt Nuland niet vanaf, de meerderheid vouwt.
- Veel mensen hebben een vast merk omdat ze dat nou eenmaal altijd kopen. Maar de meesten in Nuland letten vooral op wat er in de aanbieding is en dat is vaak Page.
- In Nederland wordt nauwelijks nog het harde grijze `schuurpapier` verkocht. De meeste mensen kopen 2- of het luxere 3-laags wc-papier. Men wil namelijk vooral dat het wc-papier heel zacht is, maar toch stevig.
- Ongeveer een derde van de testers vindt papier met opdruk leuk, een derde juist niet en voor de overigen maakt het niet uit.
- Wc-papier wordt verder door bijna iedereen ook nog voor andere doeleinden gebruikt. Vooral om de neus te snuiten en om de wc-bril schoon te maken.
Samenstelling van het WC-papier
- Bijna al het toiletpapier is gemaakt van 100% cellulose, afkomstig van houtvezels. Alleen Page wordt van pulp gemaakt en het AH fluweelzacht met katoen bevat 5% katoen naast cellulose.
- Voor het wc-papier van O’Lacy, Nicky Supersoft en Page wordt hout gebruikt  met het FSC-keurmerk dat verantwoord bosbeheer stimuleert. Nicky Supersoft en Solo extra dik en extra zacht zijn ook gemaakt van verantwoord hout. C1000 gaat nog een stapje verder en plant voor elke gekapte boom zelfs een nieuwe boom.
- Verder zijn acht van de tien merken chloorvrij gebleekt. WC-papier met opdruk bevat meestal inkt die uiteindelijk toch weer in het milieu terecht komt.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!