Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
"Waterschade aan iPhone? Dacht het niet!"
07-02-2011
•
leestijd 3 minuten
•
83 keer bekeken
•
In de afgelopen maanden ontving Kassa tientallen klachten over de garantieafhandeling van T-Mobile en de iPhone. Wanneer mensen hun iPhone met een mechanisch defect, bijvoorbeeld een afgebroken knop, opsturen naar de reparatieservice van T-Mobile krijgen ze al snel te horen dat hun telefoon niet onder de garantievoorwaarden gerepareerd zal worden. De reden: er is waterschade geconstateerd. Het doet er voor T-Mobile niet toe dat de feitelijke klacht geen enkel verband heeft met de waterschade. En daarnaast wordt er ook geen rekening mee gehouden dat de telefoon het nog gewoon doet. De klant krijgt vervolgens een tweedehands toestel voor 220 euro aangeboden.
Belbus
De klacht is niet nieuw. Vorig jaar mei zagen we Danny Young Afat in de
Belbus
. Ook bij zijn iPhone was een knopje afgebroken. En ook hier wilde T-Mobile dit niet repareren omdat zij waterschade hadden geconstateerd. Danny wist zeker dat het afbreken van het knopje niet was veroorzaakt door eventuele waterschade. Door tussenkomst van de Belbus kreeg Danny uiteindelijk een nieuw toestel en T-Mobile beloofde in de uitzending dat soortgelijke klachten over waterschade opgelost zouden worden. Ze hebben in mei ook hun eigen voorwaarden aangepast waarin T-Mobile zichzelf verplicht om meer duidelijkheid over de vochtschade te vermelden. En wanneer de vochtschade niet door toedoen of nalatigheid van de consument is veroorzaakt dan zorgt T-Mobile voor de reparatie of een vervangend toestel.
Nog steeds klachten
Maar het lijkt er dus op dat het beleid van T-Mobile niet bij iedereen op die manier wordt toegepast. In de uitzending komen vier consumenten aan het woord waarbij duidelijk is vast te stellen dat het probleem van hun iPhone niet is veroorzaakt door waterschade. In sommige gevallen is de iPhone door een onafhankelijke reparateur onderzocht, en die vond helemaal geen waterschade in het toestel. Volgens advocate Els Doornhein komt dit dus niet overeen met de nieuwe voorwaarden van T-Mobile. “Het is T-Mobile die moet bewijzen dat iets niet onder de garantie valt. Met het enkel afdoen als waterschade voldoet T-Mobile niet voldoende aan de bewijslast die op haar rust. Er moet dan wel verband zijn tussen de gevonden waterschade en de feitelijke klacht,” aldus Els Doornhein. “In sommige gevallen is er mogelijk waterschade maar doet het toestel het gewoon nog. En ook al zou de telefoon door de geconstateerde waterschade er binnen een paar maanden mee ophouden, wat de theorie van Apple en T-Mobile is. Dan heeft die consument het recht om toch die paar maanden gebruik te kunnen maken van zijn telefoon.”
Second opinion
Samen met Kassa liet Freek Jurrius zijn iPhone onderzoeken door een onafhankelijke reparateur. Deze constateerde dat er geen waterschade aan het toestel was. Het probleem zat hem in de accu en voor 40 euro was het probleem opgelost. Maar is het wel handig om met je iPhone naar een andere reparateur te gaan? Want volgens de garantievoorwaarden van de iPhone vervalt alle garantie wanneer een derde persoon een reparatie uitvoert. Advocate Doornhein: “Dan vervalt inderdaad de garantie volgens de voorwaarden. Maar dit is niet redelijk wanneer T-Mobile ten onrechte het eerdere beroep op de garantie heeft afgewezen. Dan kun je het bewijs van de second opinion naar T-Mobile opsturen en om vergoeding vragen voor de ten onrechte door jou gemaakte kosten. Merk dan ook op dat dit geen effect mag hebben op de verdere garanties omdat ze ten onrechte een beroep op de garantie hebben geweigerd.”
Reactie T-Mobile
T-Mobile vindt dat zij sinds de tussenkomst van de Belbus in mei 2010 genoeg hebben gedaan door het beleid aan te passen. In een reactie zegt T-Mobile dat zij aan eigen cijfers kunnen zien dat er nu veel coulanter wordt omgegaan met reparaties waarbij waterschade is geconstateerd. De klachten die nu naar voren komen duiden volgens T-Mobile niet op een structureel probleem. Hier kunt u de volledige
reactie
lezen.
Ook klachten?
T-Mobile ontkent dus dat er een structureel probleem is bij hun reparateur. Heeft u ditzelfde meegemaakt? Dit kan ook bij andere providers zijn. Mail dan
kassa@vara.nl.