Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Autodelen? Dit moet je erover weten!

05-08-2020
  •  
leestijd 6 minuten
  •  
7723 keer bekeken
  •  
auto voorkant 1127
Zoals we in juni al zagen, levert de corona-lockdown aanbieders van deelauto’s, waaronder SnappCar en Greenweels, een onverwachte groei op. Veel mensen die normaal het openbaar vervoer gebruiken, wijken nu uit naar de deelauto uit angst voor besmetting. Hoe werkt het autodelen? En wat zijn de voor- en nadelen? We vertellen het je hier!
Het woord ‘autodelen’ zegt het al: je deelt een auto. Dit wordt tegenwoordig steeds meer gedaan. In 2019 telde Nederland volgens Milieu Centraal al meer dan 50.000 deelauto’s. Ook maken steeds meer mensen gebruik van deze deelauto’s.
Voor het delen van een auto bestaan meerdere opties. Je kunt bijvoorbeeld een auto delen met een vaste groep mensen. Ook kun je een auto huren via een particulier die zijn auto beschikbaar stelt voor delen. Daarnaast kun je terecht bij een bedrijf dat deelauto’s aanbiedt. En als laatste kun je ook besluiten je eigen auto beschikbaar te stellen voor verhuur.

Een auto delen met een groep mensen

Wanneer je besluit om een auto te delen met een vaste groep mensen, dien je je aan te melden als ‘autodelers’ bij de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik (VGA). Een lidmaatschap bij deze non-profitorganisatie, die autodelen stimuleert, kost je 20 euro per jaar.
Samen een auto delen betekent wel goede afspraken maken. Het is daarom verstandig om een simpel contract op te stellen met daarin afspraken over gebruik en verdeling van de kosten. Ook is het belangrijk een verzekering af te sluiten die voor alle gebruikers geldt. Lees hierover meer bij de Consumentenbond. Verder is het handig om een parkeervergunning aan te vragen die in verschillende parkeergebieden geldt.

Een auto huren bij een particulier of organisatie

Via allerlei platformen, zoals SnappCar, MyWheels, ConnectCar, StudentCar, Juuve, Deelautos.nl, WeGo.nu, Stapp.in, Car2go, Fetch Car Sharing, Sixt share, Witkar en Greenwheels, kun je gebruik maken van een deelauto.
Bij dergelijke deelauto-organisaties, zoals Greenwheels, StudentCar, ConnectCar, Juuve, Car2go, Stapp.in en Witkar, heb je op elk gewenst moment toegang tot verschillende auto’s. De organisatie is in dat geval de rechtmatige eigenaar van een auto. Bij de meeste van deze aanbieders kun je de auto eenvoudig huren via een app. Je ziet dan gelijk welk type auto beschikbaar is en in welke buurt of straat de auto staat.
Bij particulier autodelen, waaronder ook het peer-to-peer autodelen – het delen van een auto door een particulier aan een particulier – via SnappCar of MyWheels valt, wordt een auto over het algemeen verhuurd via een bemiddelaar. De particulier zelf blijft echter de rechtmatige eigenaar. Zo vind je bij SnappCar, een platform waarop zo’n 50.000 particulieren hun auto verhuren, ongeveer tachtig procent van de aangeboden deelauto’s in Nederland. Ook via Deeltautos.nl en Wego.nu kun je als particulier jouw auto delen.
Elke deelauto-aanbieder heeft zijn eigen kostenberekening. Zo betaal je bij de meeste bedrijven een maandelijks tarief, wanneer je een abonnement aangaat, of een ritprijs, wanneer je voor één keer een auto huurt. Ook dien je bij enkele bedrijven vooraf aan je lidmaatschap of rit borg te betalen. Bij Ritjeweg kun je de prijzen bij aanbieders vergelijken op basis van het aantal af te leggen kilometers en de hoeveelheid ritten per maand.

Je eigen ter beschikking stellen voor autodelen

Wanneer je je eigen auto beschikbaar stelt om te delen, verdien je een deel van je autokosten terug. Dat kan handig zijn als je je auto toch al niet zo vaak gebruikt. Als je je eigen auto(‘s) ter beschikking wilt stellen, kan dat op verschillende manieren. Zo kun je het autodelen laten faciliteren door de eerdergenoemde organisaties voor particulier autodelen. Daarnaast kun je eigen auto delen met een groep mensen, zoals in het begin van het artikel is vermeld. Ook hiervoor is het handig je aan te melden bij de VGA.
Goed om te weten is dat de boete bij een deelauto voor diegene is die in de auto reed. Wel is het verstandig om vooraf een contract op te stellen, als je zelf je auto deelt. Zo voorkom je problemen bij bijvoorbeeld schade, boetes of diefstal.

Wat zijn de voordelen van autodelen?

Een eigen auto bezitten kan best kostbaar zijn. Daarom kan het delen van een auto of het huren van een deelauto je flink in de kosten schelen, met name als je weinig rijdt. Zo betaal je bij een eigen auto wegenbelasting, afschrijvingskosten, onderhoud, brandstof en verzekeringen. Hiermee ben je al gauw honderden euro’s per maand kwijt. Door een auto te delen, deel je ook deze kosten.
Nog een voordeel van autodelen is dat het beter is voor het milieu dan het bezitten van een eigen auto. De ANWB benoemd verder als ander voordeel dat je de drukte op parkeerplaatsen bestrijdt.

Verschil deelauto en autoverhuur

Het verschil met het huren van een deelauto en het huren bij een autoverhuurbedrijf, is dat je niet naar het verhuurbedrijf zelf hoeft te gaan, maar dat er (bijna) altijd een auto bij jou in de buurt staat. Met name in de Randstad en in andere grote steden vind je deelauto’s. Daarnaast kun je via zo’n app reserveren op elk moment en ook op elk gewenst moment in een auto stappen. Je bent dus niet gebonden aan de openingstijden van een verhuurbedrijf. Ook dat is dus een voordeel van huren via een deelauto-organisatie.
De andere verschillen zijn afhankelijk per aanbieder. Zo heb je bij enkele autodeelorganisaties geen eigen risico, betaal je achteraf en huur je per uur en niet per se per dag.

Wat zijn de nadelen?

Eén van de grootste nadelen aan autodelen is dat de auto in de meeste gevallen niet direct voor de deur staat. Vaak moet je enkele kilometers reizen, waardoor elk autoritje gepaard gaat met een wandeling of een fietstocht. Ook heb je vaak een smartphone nodig om een auto via een platform te kunnen huren of verhuren.
Verder kan het minder voordelig zijn om gebruik te maken van autodelen als je vaak lange afstanden aflegt. In zo’n geval krijg je te maken met een hoog eigen risico en een hoge kilometervergoeding.
Sommige eigenaren eisen verder een bepaalde rijervaring en hanteren daarom een minimumleeftijd. Zo dien je in sommige gevallen minimaal 24 jaar oud te zijn.

Hoe zit het met de verzekering en schade bij een deelauto?

Autoverzekeraars zijn niet echt happig op meerdere hoofdbestuurders. In de regel is verhuur van een particuliere auto dan ook niet gedekt bij een gewone autoverzekering. Omdat het wel vrij gebruikelijk is dat je een auto deelt met een gezin of partner, staat een verzekeraar het wel vaak toe als een partner op zijn of haar naam de auto van een ander verzekerd.
Er is wel een speciale autoverzekering voor als je je eigen auto deelt. Voor schade vergoedt de autoverzekeraar meestal niets via je particuliere autoverzekering. Wel kun je de schade van de huurder claimen bij je verzekeraar, maar dit gaat dan ten koste van jouw schadevrije jaren. Jij bent verantwoordelijk voor de auto, ook als je de schade niet zelf rijdt. De verzekering staat namelijk op jouw naam. Via de VGA kun je een speciale verzekering voor je deelauto afsluiten. Dit is niet alleen een particuliere verzekering, maar ook meteen de verzekering voor de huurders. Hierbij heb je, net als bij de particuliere verzekering, de keuze uit een WA, een WA + beperkt casco en een allriskverzekering.

Autodelen in coronatijd: hoe werkt dat?

Het coronavirus woedt nog steeds in Nederland. Daarom word je door de aanbieders gevraagd thuis te blijven bij (lichte) klachten in plaats van toch in een deelauto te stappen. Als iemand met het virus een deelauto huurt en iets aanraakt, blijft het virus voor enige tijd op de oppervlaktes achter. Hierdoor kan een andere huurder kans hebben op besmetting na blootstelling. Daarom is het schoonmaken van de deelauto door zowel de autodeler als de huurder erg belangrijk. Echter, de meeste besmettingen gaan direct van mens op mens en niet via dergelijke oppervlakten.
Gebruikers worden bij een aantal platforms voor en na de rit eraan herinnert om te desinfecteren en je handen te wassen. De auto’s van deze platforms zijn vaak ook voorzien van steriele schoonmaakdoekjes, desinfecterende hand-gel en schoonmaakmiddelen. Daarnaast werken veel aanbieders met rusttijd tussen reserveringen, zodat er tijd is voor extra schoonmaak. Enkele aanbieders zorgen er ook voor dat hun auto’s via de app, en dus zonder sleutel, te openen zijn.
Mocht je het ondanks bovenstaande maatregelen alsnog niet prettig vinden om in een deelauto te stappen, kun je er zelf voor kiezen gebruik te maken van handschoentjes. Op deze manier voorkom je direct contact met de veelgebruikte oppervlaktes in de auto, zoals de startknop en het stuur. Ga je tussendoor tanken? Dan verwissel je de handschoentjes na het tanken.
Net als de deelauto is ook de e-bike populairder in coronatijd, omdat mensen het openbaar vervoer willen vermijden. Lees hier alles over e-bikes.
Bron: ANWB, Consumentenbond, hoyhoy, Milieu Centraal, Ritjeweg, Volkskrant
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!