Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Wasbuiltjes Ariel Pods moeten de winkel uit

19-12-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
151 keer bekeken
  •  
logo-ariel.jpg
De wasbuiltjes onder de naam Ariel Pods van de Amerikaanse producent Procter & Gamble (P&G) mogen niet meer in Nederland worden verkocht. Dat heeft de rechtbank in Den Haag donderdag bepaald in de rechtszaak die was aangespannen door het Brits-Nederlandse was- en voedingsmiddelenconcern Unilever.
Octrooirecht Unilever
De rechtbank is het eens met Unilever dat de wasbuiltjes van zijn Amerikaanse concurrent inbreuk maken op het octrooirecht van Unilever, de producent van onder meer Omo en Robijn.
Terugsturen
P&G moet er ook voor zorgen dat de gewraakte wasbuiltjes die nog in de schappen van winkels liggen, worden teruggestuurd.
Inbreukmakend karakter
Volgens de rechter komen het materiaal en de vorm van de Ariel Pods, zogenoemde 3-in-1 wasbuiltjes, in grote mate overeen met wat in het octrooi van Unilever is vastgelegd. ,,Dat bij de Ariel Pods op de basiswand twee extra compartimentjes zijn aangebracht, maakt geen verschil voor het inbreukmakend karakter van het product''.
Ariel Tabs mogen vooralsnog blijven
De uitspraak heeft geen gevolgen voor de Ariel Tabs van P&G, die al 10 jaar op de Europese markt en een aantal jaren in Nederland te verkrijgen zijn. Unilever wilde dat de rechter ook hiervoor een verbod afkondigde, maar kon niet hard maken waarom het daarbij een spoedeisend belang had. Voor Unilever is wel de weg vrij om in een bodemprocedure alsnog te vragen om een verbod op Ariel Tabs. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!