Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

WAO-gat: Verzekeraars betaalden te weinig premie terug

07-10-2006
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Fallback image for card
Werknemers hebben de afgelopen maanden te weinig premie terugbetaald gekregen van de wao-gat-verzekering. Verzekeraars trokken vaak forse percentages onkosten af van de terugbetaalde premies. Uit een brief van het Klachteninstituut Verzekeringen aan verzekeraars blijkt dat dit instituut die kosten veel te hoog vindt. Kassa bracht de brief zaterdagavond naar buiten. Honderdduizenden verzekerden kunnen waarschijnlijk tussen de 80 en 200 euro extra terugkrijgen als ze een klacht indienen over de hoge kosten.
De WAO-gat-verzekering werd door verzekeraars sinds 1993 aangeboden ter aanvulling van de wao-uitkering.  In 2006 werd de WAO afgeschaft maar de twee jaar daarvoor kwamen er ook al geen nieuwe gevallen meer in de WAO. Dus besloten verzekeraars de premie over 2004 en 2005 terug te storten. Volgens het Verbond van Verzekeraars gaat het zeker om anderhalf miljoen verzekerden.  Verzekeraars als Aegon, Nationale Nederlanden en Fortis hielden over 2004 25 % onkosten in, over 2005 geen. De verzekeraars van de Achmea-groep hielden aanvankelijk 24,5 % in over beide jaren, dat is onlangs teruggebracht naar maximaal 20 %.
De hoge kosten worden door verzekeraars onder meer verklaard uit de forse provisie die assurantie-kantoren krijgen, vaak 15 %. Het Klachteninstituut gaat ervan uit, dat die provisie door de verzekeraar teruggevraagd wordt van het assurantie-kantoor en dus niet verhaald moet worden op de verzekerde.
Als verzekerden inderdaad die 15 % extra terugkrijgen, kan dat een voordeel opleveren van 80 tot 200 euro, afhankelijk van de betaalde premie en het kostenpercentage dat de verzekeraar aanvankelijk in rekening bracht. Verzekerden dienen zich met een klacht over de hoge kosten eerst te wenden tot hun eigen verzekeraar. Mocht dat geen succes hebben, kan een klacht worden ingediend bij het Klachteninstituut Verzekeringen.
Wie via de werkgever was verzekerd, kan het beste eerst zijn werkgever aanmoedigen om met de verzeraar te gaan onderhandelen, resp. een klacht in te dienen. De Stichting de Ombudsman heeft twee voorbeeldbrieven opgesteld die u kunt gebruiken om een klacht in te dienen. Klik hier!
LET OP! Bij heel veel werknemers liep de wao-gat-verzekering via het pensioenfonds. Zij hebben over het algemeen helemaal geen premie teruggestort gekregen. Zij kunnen dus ook geen actie ondernemen om extra premie terug te krijgen. In overleg met de vakbonden is veelal besloten het geld in het pensioenfonds te laten. Vakbonden verzekeren ons dat het geld uiteindelijk wel degelijk ten goede komt aan de werknemer.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor