Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Wakker Dier: 'C1000 schrapt kiloknallers'

10-08-2010
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
koeien_01.jpg
Uit een interne notitie van C1000 blijkt dat de ‘grootste slager van Nederland’ haar vleesbeleid aanpast aan de campagne van Wakker Dier tegen de kiloknaller.
Zo worden er volgende week geen 2 vleesstunts gevoerd. In plaats hiervan komt een broodaanbieding, zo blijkt uit de naar de Volkskrant gelekte notitie. Tevens lijkt het erop dat C1000 biologisch vlees in de aanbieding gaat doen. Dat had C1000 tot dusverre als enige grote supermarkt nagelaten. Wakker Dier is blij dat C1000 zich iets aantrekt van de brede maatschappelijke kritiek op de kiloknallers van boeren, politiek en Wakker Dier. Maar gelijkertijd roept Wakker Dier C1000 op kleur te bekennen: is dit een beleidsaanpassing of alleen een eenmalige aanpassing vanwege de huidige radiospotjes van Wakker Dier? Wakker Dier voert sinds begin juni specifiek actie tegen C1000. C1000 is de aanstichter van de neergaande prijsspiraal bij vlees waar andere supermarkten als meelopers gezien kunnen worden. De zelfbenoemde ‘grootste slager van Nederland’ heeft het vaakst en de diepste vleesstunts, veelal onder de gemiddelde prijs van kattenvoer. Aan de nadere kant had ze als enige grote supermarkt nog geen enkele keer biologisch vlees in de aanbieding gedaan in de landelijke reclamefolder.   Wakker Dier wil een einde aan het gestunt met industrievlees en voert hiertegen een langdurige campagne. Een kilo vlees is een kilo dier, geen stuntartikel. Wakker Dier is blij met de eerste bescheiden beleidswijziging van C1000 die smaakt naar meer. In de eerdere succesvolle legbatterijcampagne, biggencastratiecampagne en kalfsvleescampagne duurde het ook altijd een tijdje voordat een eerste succes werd geboekt maar daarna volgden de toezeggingen voor diervriendelijk beleid zich altijd snel op. Wakker Dier wil dat supermarkten stoppen met het gestunt met vlees onder de prijs van kattenvoer, meer diervriendelijke producten promoten, een uitgebreider diervriendelijk assortiment nemen en ook voor hun industrievlees welzijnseisen stellen. Albert Heijn heeft bijvoorbeeld voor volgend jaar aanvullende eisen aangekondigd voor al haar varkensvlees waardoor deze 1 ster van de dierenbescherming krijgt; een positieve uitzondering. Vlees zit in een neerwaartse prijsspiraal. Meer dan ooit stunten supermarkten met vlees. Een kwart (24,5%) van het vlees dat in 2009 bij supermarkten over de toonbank ging was een kiloknaller (in de reclame). De gemiddelde prijs van een kilo varkenskarbonade in supermarkten daalde tussen 1995 en 2008 van €6,35 naar €5,35. Deze prijs had alleen al om de inflatie te compenseren moeten stijgen naar €8,25. Op de korte termijn kopen kiloknaller-supermarkten wellicht niet dieronvriendelijker in (ook C1000 verweert zich met dat argument), maar op de lange termijn ontstaat steeds meer druk op een lage inkoopprijs en worden boeren gedwongen steeds goedkoper te produceren, vaak ten koste van dieren. Tegelijk worden consumenten zo opgevoed met de gedachte dat extreem lage vleesprijzen normaal zijn. Het resultaat van de diepe prijsstunts is dat boeren slechts 1,50 euro krijgen om een kip haar leven lang te verzorgen. Voor een dergelijke onfatsoenlijke prijs kan een boer zijn dieren niet fatsoenlijk verzorgen. Ze worden met 20 op een vierkante meter gepropt en ze staan in hun eigen poep omdat het schoonmaken van de stal te duur is. Daardoor heeft driekwart pijnlijke pootontstekingen. Supermarkten aarzelen niet om elders in te kopen als dat een paar centen goedkoper is, ongeacht het dierenwelzijn. Zo wordt een deel van het varkensvlees door supermarkten gehaald uit Duitsland waar de varkens in krappe hokken zitten die in Nederland allang verboden zijn.
Update C1000
C1000 betreurt de onvolledige en onjuiste berichtgeving over de vleesaanbiedingen die recent in de media zijn verschenen. In de pers zijn berichten verschenen waarin vermeld wordt dat C1000 zou stoppen met goedkope vleesaanbiedingen. Dit is niet juist. Het vleesbeleid van C1000 richt zich op een goede kwaliteit voor en goede prijs en keuze voor de consument. C1000 biedt haar klanten keus op het gebied van regulier vlees, biologisch vlees en vegetarische producten. Er zijn klanten die waarde hechten aan biologische en vegetarische producten, maar er zijn ook klanten die deze keuze eenvoudigweg niet kunnen of willen maken. Om die reden is het bieden van keus aan onze klant belangrijk. De berichtgeving over onze vleesverkoop heeft er wel toe geleid dat wij weer nadrukkelijker dan voorheen ook onze biologische producten promoten. Hiermee maken we de klant duidelijk dat zij bij C1000 keus heeft op het gebied van regulier vlees, biologisch vlees en vegetarische producten. Zo wordt deze week in onze folder naast de biologische tartaar ook het reguliere rundergehakt aangeboden. Vlees is een groot onderdeel van de dagelijkse boodschappen. Net als in andere segmenten vindt C1000 het belangrijk om hier aanbiedingen in te hebben voor de klant. C1000 doet nooit concessies aan de kwaliteit van het vlees, wanneer dit in de aanbieding is. Bron: Wakker Dier, C1000
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!