Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Wachtlijst schuldhulpverlening

03-11-2009
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
72 keer bekeken
  •  
geld_blut_koopkracht.jpeg
De vraag naar schuldhulpverlening is door de economische crisis flink toegenomen. Mensen met schulden moeten gemiddeld acht tot negen weken wachten voor zij een eerste gesprek krijgen om hun problemen in kaart te brengen. Maar in crisissituaties, als iemand bijvoorbeeld uit huis gezet dreigt te worden, kunnen mensen binnen drie dagen terecht.
Dat blijkt uit een enquête die de vereniging voor schuldhulpverlening NVVK heeft gehouden onder haar leden. De uitkomsten geven een beeld van de wachttijden in 221 van de in totaal 441 gemeenten.
Vorig jaar kregen de tachtig leden van de NVVK 45.000 aanvragen voor hulp. Afgaande op het aantal hulpverzoeken in de eerste tien maanden van dit jaar, denkt NVVK-voorzitter Ger Jaarsma dat het dit jaar zal uitkomen op 55.000 tot 60.000.
Staatssecretaris Jetta Klijnsma (Sociale Zaken) noemde de situatie beroerd. ,,Maar het is wel wat werd verwacht met de crisis.'' Ze hoopt dat het parlement snel instemt met haar wetsvoorstel, waarin onder meer een maximale wachttijd van vier weken staat voor hulp bij schulden.
Een jaar geleden waren er geen wachtlijsten, zegt Jaarsma. Hij vreest dat ze verder kunnen oplopen. Wel is er extra geld van het Rijk gekomen. Dat betekent dat de NVVK-leden nu meer mensen kunnen aannemen om klanten te helpen.
Jaarsma: ,,Maar er lopen geen ervaren schuldhulpverleners los rond. Er is geen opleiding voor dus gebeurt het opleiden intern. Voordat nieuwe mensen productief zijn, ben je een half jaar verder.'' Klijnsma wees erop dat dankzij een motie van de ChristenUnie gemeenten ook meer gebruik kunnen maken van kennis bij vrijwilligersorganisaties, zoals kerken en Leger des Heils.
Overigens hebben niet alle NVVK-leden een wachtlijst. Een deel had al, vooruitlopend op het extra geld van het Rijk, meer personeel aangenomen. Andere zijn net begonnen met werven.
De NVVK wil mensen die in de problemen zitten, onmiddellijk kunnen helpen. Nu moeten klanten zich schriftelijk aanmelden en vervolgens wordt een eerste gesprek gepland. De schuldhulpverlening wil toe naar een financieel loket waar mensen zich kunnen melden en direct worden geholpen. ,,Een deel van de leden werkt al zo'', aldus Jaarsma. Ook dat leidt ertoe dat meer mensen voor hulp aankloppen.
Bron: ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor