Waarschuwingsplicht voorkomt ongewenste abonnementen
06-10-2010
• leestijd 2 minuten
Veertig procent van de Nederlanders heeft een abonnement op een tijdschrift of internetservice, alleen omdat ze het vergeten zijn op te zeggen.
Dat komt omdat veel abonnementen stilzwijgend worden verlengd. Daardoor vergeten veel mensen op te zeggen. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Kassa. Een eenvoudige ingreep in de wet zou aan deze situatie een eind kunnen maken.
Stilzwijgende verlenging van contracten vindt ook plaats bij verzekeringen, boeken- en cd-clubs en zelfs sportscholen. Uit een
representatief onderzoek
van Maurice de Hond blijkt meer dan de helft van de mensen het onhandig te vinden dat abonnementen vaak stilzwijgend worden verlengd.
Begin dit jaar is in Frankrijk een wet van kracht geworden die bedrijven verplicht mensen jaarlijks te waarschuwen dat hun contract weer gaat worden verlengd. Ze kunnen dan nog op tijd hun abonnement opzeggen. Ook in het Belgische parlement is een voorstel voor een soortgelijke wet ingediend door kamerlid Koen t’Sijen van Spirit, een van de regeringspartijen.
83 % van de Nederlanders vindt een dergelijke waarschuwingsverplichting een goede zaak, zelfs al zou dat het abonnement iets duurder maken.
Het is eenvoudig om de waarschuwingsplicht in de Nederlandse wetgeving op te nemen, volgens hoogleraar privaatrecht Marco Loos van de Universiteit van Amsterdam. Op verzoek van Kassa maakte hij een
voorbeeld-tekst
voor een wet die dat regelt.
Frank Heemskerk, Tweede Kamerlid voor de PvdA, zou het een goede zaak vinden als een soortgelijke wet in Nederland wordt ingevoerd, zei hij zaterdag in Kassa. VVD-kamerlid Fadime Örgü denkt zelfs dat een wettelijke regeling van de waarschuwingsplicht onvermijdelijk is, gezien Europese richtlijnen op consumentengebied.
Joop Atsma van het CDA is ook voorstander van een waarschuwingssysteem. Volgens hem zal dat de marktwerking bevorderen, omdat mensen dan gestimuleerd worden te kijken of er een beter of goedkoper alternatief is voor het product of de dienst waarop ze zijn geabonneerd. Maar hij wil geen wettelijke regeling, hij vindt dat het bedrijfsleven het zelf moet regelen.
Zowel het Nederlands Uitgevers Verbond als het Verbond voor Verzekeraars lieten Kassa weten tegen de invoering van een waarschuwingsplicht te zijn. Dat brengt veel administratieve rompslomp met zich mee en ook hogere kosten.
Kassa vroeg ook een reactie aan de grootste internetprovider van Nederland, KPN, moederbedrijf van Planet en Het Net. Volgens KPN gaat er de komende maanden veel gebeuren als het gaat om abonnementen op internetdiensten. Dat gaat leiden tot aanpassingen van de algemene voorwaarden. Zo’n waarschuwingsplicht zal bij het overleg over aanpassingen betrokken worden. Maar beloven doen ze niets.
In afwachting van een wettelijke regeling heeft een lezer van de nieuwsbrief nog een tip: als je een abonnement neemt, zeg het dan ook meteen op. Dan kun je over een jaar gewoon weer bekijken wat je doet. Als je opnieuw kiest voor het abonnement, krijg je misschien wel weer een welkomstgeschenk. Leuk meegenomen.