Waarschuwing: nepmailtjes over bankpas
16-09-2015
• leestijd 1 minuten
De Fraudehelpdesk waarschuwt voor nepmailtjes van verscheidene banken waarin wordt gevraagd om een verlopen bankpas op te sturen naar de bank. De Fraudehelpdesk heeft in drie dagen tijd al bijna negentig mailtjes doorgestuurd gekregen. Er zijn dergelijke nepmailtjes in omloop van de Rabobank en ABN AMRO.
De criminelen haken met de mails in op de veranderingen bij de banken en proberen zo gegevens van bankpassen te bemachtigen. Zo wisselt de Rabobank momenteel de Random Reader om voor een RaboScanner. De banken vragen echter nooit om een pas per post te versturen.
Omdat deze mails nu veel opduiken, zou het volgens de Fraudehelpdesk kunnen dat er een criminele groep achter zit. Een andere mogelijkheid is dat afzenders van valse mails elkaar goed in de gaten houden en dat het gaat om kopieergedrag.
In april verscheen ook al een valse mail waarin SNS Bank-klanten werden opgeroepen hun pas op te sturen.
Hieronder is een voorbeeld te zien van zo'n nepmail. Bekijk ook ons phishing-dossier voor meer voorbeelden.